شکستگی استخوان اسکافوئید

شکستگی استخوان اسکافوئید

یکی از استخوان‌ های مهم و البته حساس که در مچ دست قرار می‌ گیرد استخوان اسکافوئید نامیده میشود که یکی از ۸ استخوان کارپال است.

استخوان اسکافوئید شکلی شبیه به یک قایق کوچک دارد که نقش مهمی در حرکت و پایداری مچ دست خواهد داشت.

محل قرارگیری استخوان اسکافوئید به گونه‌ ای است که بیش از دیگر بخش‌ ها در معرض آسیب قرار می‌ گیرد و احتمال شکستگی آن حتی با ضربات متوسط هم وجود دارد، حساسیت بسیار زیاد این استخوان کوچک اما مهم سبب شده تا متخصصان با آگاهی دادن به همه افراد از آنها بخواهند که از عملکرد و سلامت آن مراقبت کرده تا مبادا به واسطه شکستگی این استخوان اختلالی در سلامت دست به وجود بیاید.

در ادامه مطلب علائم، علل و حتی درمان آسیب‌ های مربوط به اسکافوئید را برایتان شرح خواهیم داد تا با آگاهی بیشتر بتوانید از عوامل آسیب رسان به این استخوان مهم جلوگیری نمایید.

علت شکستن استخوان اسکافوئید

حفظ سلامت سایر استخوان‌ های بدن مسئله‌ ای است که باید به آن اهمیت ویژه‌ ای دهید، اما گاهاً بنا به دلایل مختلف استخوان‌ های حساس و کوچک و البته مهم در مچ دست دچار شکستگی میشوند که از مهمترین عوامل موثر بر این اختلال می‌ توان به افتادن، سقوط کردن و فشار مضاعف ناحیه دست اشاره کرد.

زمانی که ضربات سنگین به مچ دست وارد میشود، احتمال شکستگی استخوان اسکافوئید نیز وجود دارد، گاهی اوقات در انجام تمرینات ورزشی مانند اسکیت کردن افراد با فشار بسیار زیاد بر روی دست فرود آمده و احتمال در رفتن و شکستگی اسکافوئید وجود دارد.

با این حال شکستگی استخوان اسکافوئید اغلب بر اثر افتادن یا ضربه اتفاق می‌ افتد و سایر بیماری‌ ها و آسیب‌ های دیگر نمی‌ تواند عاملی بر بروز این شکستگی باشد.

بیشتر بخوانید!  درد ساق پا

علائم شکستگی استخوان اسکافوئید

همه ما می‌ دانیم که شکستگی استخوان از دردناک‌ ترین آسیب‌ های جسمانی به شمار می‌ آید، شکستن استخوان اسکافوئید هم از این مسئله مستثنا نبوده و زمانی که این اختلال به وجود می‌ آید درد بسیار زیادی را در مچ دست حس کرده که عملکرد دست را به طور کامل محدود می‌ کند.

اما اغلب شکستگی‌ ها با تورم و احساس گرما همراه هستند، زمانی که اسکافوئید می‌ شکند عملاً حرکت مچ دست غیر ممکن شده و درد بسیار شدیدی را تجربه خواهید کرد.

اما با توجه به شدت آسیب افراد دردهای متغیری را متحمل میشوند، گاهی اوقات شکستگی استخوان اسکافوئید درد محدودی داشته که عموماً افراد این عارضه را با دررفتگی استخوان یا پیچ خوردن دست اشتباه می‌ گیرند.

با تمام این تفاسیر مهم است بدانید که اگر استخوان اسکافوئید دچار شکستگی شود ممکن است دیگر بخش‌ های تحت تاثیر قرار گرفته و منجر به پدیدار شدن آسیب‌ های جدی‌ تر میشود.

راه ‌های تشخیص شکستگی اسکافوئید

اگر پس از آسیب‌ ها، جراحات و ضربات شدیدی که به دست وارد میشود عملاً حرکت مچ برایتان غیر ممکن میشود باید به پزشک مراجعه کنید، زیرا احتمال شکستگی و در رفتن استخوان اسکافوئید وجود دارد.

متخصصان ابتدا سعی دارند معاینات فیزیکی را انجام داده و با توجه به درد، کبودی و عدم حرکت دست متوجه خواهند شد که آیا شکستگی مستقیماً مربوط به اسکافوئید است یا خیر.

اما اگر شرایط برای این نوع تشخیص فراهم نباشد متخصصان از سایر آزمایشات و فرایندهای تصویربرداری استفاده می‌ کنند، یکی از روش‌ های تشخیصی که البته عموم متخصصان با تکیه بر نتایج به دست آمده از آن می‌ توانند شکستگی اسکافوئید را تایید یا رد کنند رادیوگرافی است.

ضمن انجام رادیوگرافی تصاویری از ساختار متراکم استخوان‌ ها به پزشک ارائه میشود و متخصصان می‌ توانند قسمت‌ های شکسته شده استخوان را به راحتی بررسی کرده و اگر جابجایی اتفاق افتاده باشد مشخص میشود.

بیشتر بخوانید!  نکروز زانو

اما نکته‌ ای که در مورد روش رادیوگرافی و شکستگی اسکافوئید باید بدانید این است که معمولاً بلافاصله بعد از شکستگی این استخوان آسیب دیدگی مشخص نیست و متخصصان دو تا سه هفته دست را در آتل یا گچ قرار داده و مجدداً رادیوگرافی انجام میشود، تجربه نشان می‌ دهد که شکستگی استخوان اسکافوئید به مرور زمان قابل مشاهده خواهد بود و پس از مدت مشخص شده با انجام رادیوگرافی تمامی آسیب‌ ها با جزئیات کامل نمایان میشود.

اگر پزشک صلاح بداند که به جز بافت‌ های استخوانی بافت‌ های نرم مچ دست را بررسی کنند در این صورت ام آر آی را برای بیماران تجویز خواهند کرد، در روش ام آر آی شکستگی اسکافوئید به راحتی قابل مشاهده خواهد بود، اما مهم است بدانید که سی تی اسکن هم یکی دیگر از روش‌ های مناسب برای عکسبرداری از استخوان‌ های آسیب دیده می‌ باشد.

درمان شکستگی اسکافوئید

پس از انجام سایر روش‌ های تشخیصی متخصصان می‌ توانند محل شکستگی را مشخص کرده و اگر تکه‌ های استخوان جابجا شده باشند بهترین روش درمان را برای بهبود آن انجام خواهند داد.

اما به خاطر داشته باشید که در روند درمان شکستگی اسکافوئید مدت زمان تخمینی را به افراد اعلام خواهند کرد و پزشکان ابتدا از روش‌ های درمانی غیر جراحی استفاده می‌ کنند، در مرحله اول متخصصان برای درمان شکستگی استخوان اسکافوئید گچ گرفتن دست را مناسب می‌ دانند و معتقدند از آنجایی که این استخوان به منبع خونی دسترسی دارد روند بهبود آن سریع تر حاصل میشود به همین دلیل پزشک ساعد و مچ دست را در یک آتل قرار داده تا بتواند روند بهبود استخوان شکسته شده را سرعت ببخشند.

مدت زمان بهبودی برای بیماران متفاوت است، البته پزشک با انجام رادیوگرافی و سایر آزمایشات می‌ تواند زمان تقریبی بهبود کامل را به بیماران اعلام کند، مهم است که بعد از تایید شکستگی استخوان اسکافوئید پزشک وضعیت بخش آسیب دیده را ارزیابی کند، گاهاً نیاز است که با جا انداختن استخوان شکسته شرایط را برای ترمیم درست و صحیح آن فراهم سازند.

بیشتر بخوانید!  بهترین جراح آرنج

برای انجام این فرایند پزشکان از بی‌ حسی موضعی یا بیهوشی استفاده می‌ کنند تا استخوان را به موقعیت مناسب بازگردانند، برای این کار احتیاج به ایجاد برش کوچک جهت هدایت ابزارهای خاص است، پس از جا انداختن استخوان قطعاً روند بهبود به درستی و با سرعت بیشتر انجام میشود.

گاهی اوقات آسیب دیدگی که بر اثر شکستگی اسکافوئید اتفاق می‌ افتد آنقدر وسیع است که حتی با گذر زمان هم شرایط بهبود پیدا نمی‌ کند در این موقعیت پزشک از پیوند استخوان استفاده می‌ کنند تا بتوانند قسمت‌ هایی که به طور کامل تخریب شده است را ترمیم نمایند.

اما در کنار سایر روش‌ های تخصصی برای درمان شکستگی استخوان اسکافوئید پزشکان خود مراقبتی را هم روشی مناسب و البته الزامی می‌ دانند، مهم است که در طی دوره درمان و حتی پس از بهبودی تا مدت زمان تعیین شده از طرف پزشک از جابجایی، بلند کردن و هول دادن اجسام سنگین خودداری کنید.

افرادی که با شکستگی اسکافوئید مواجه میشوند نمی‌ توانند اجسام سنگین‌ تر از نیم کیلوگرم را جابجا کنند، همچنین پرتاب کردن اجسام با دست آسیب دیده نیز ممنوع است.

از طرفی ورزش کردن، بالا رفتن از نردبان و انجام فعالیت‌ های پرخطر مانند اسکیت سواری و ترامپولین برای این افراد مضر و خطرآفرین است.

در چنین شرایطی مجاز به استفاده از سایر ماشین آلات سنگین یا ارتعاشی نخواهید بود، به خاطر داشته باشید که مصرف سیگار بهبود شکستگی‌ ها را تا حد زیادی به تاخیر انداخته و آسیب‌ های جدی‌ تر را به طور قطعی در پی دارد.