بیماری دیسک گردن چیست؟

بیماری دیسک گردن یا(hernation disc cervical) چیست؟
5
(1)

آیا تا به حال برای شما هم این مشکل پیش آمده است که دچار دردهایی در نواحی گردن و یا بعضا کمر بشوید و اکثرا فکر می‌کنید به خاطر خستگی یا فشار کاری بالا باشد.

اما بعد از مدتی که این دردها به شکل روتین و مداوم روزانه به سراغتان میآید و کلافه تان میکند.

در این وضعیت چه می‌کنید؟

در صورتی که درد‌ها بطور مداوم و مرتب تکرار بشوند ممکن است مشکل از دیسک گردن باشد.

اما باید برای اطمینان از این مسئله باید حتما به دکتر متخصص ارتوپد با سابقه و مجرب مراجعه کنیم. قصد داریم در این مقاله کمی بیشتردر مورد بیماری دیسک گردن بدانیم.

در قسمت ستون فقرات گردن ۶ دیسک بین مهره‌ وجود دارد. که وظیفه این دیسک ها پشتیبانی از مهره‌های ستون فقرات در قسمت گردن و همچنین، کمک به بیشتر شدن دامنه حرکت سر و گردن میباشد.

در واقع بافت این دیسک ها از یک قسمت مرکزی نرم و ژله ای مانند و همین طور یک پوشش خارجی که حلقه ای بسیار محکم اما انعطاف پذیر مثل لاستیک دارد، تشکیل شده اند.

این دیسک‌ها نسبت به دیسک‌های کمر نازک‌تر و از دیسک‌های ناحیه سینه‌ که وظیفه مهمی در کمک به حرکات بدن ندارند، ضخیم‌تر است.

دیسک گردن که نامهای دیگر ان جابه‌جایی دیسک یا فتق دیسک گردن یا هرنیت دیسک گردنی نیز میبا‌شد. نوعی اختلال در قسمت گردنی نخاع آرتواری است.

وضعیتی است که در آن لایه خارجی که دیسک آن را احاطه کرده پاره شده و برخی از مواد نرم داخل هسته دیسک از شکاف بیرون زده میشود. در نتیجه این اتفاق، اعصاب تحت فشار و تحریک قرار میگیرند.

بیشتر بخوانید!  بهترین پزشک ارتوپد در تهران

دیسک گردن چه علائمی دارد؟

دیسک گردن چه علائمی دارد؟
دیسک گردن چه علائمی دارد؟

علائم بیماری دیسک گردن معمولا شامل درد در قسمت گردن، شانه ها و بازو ها می‌باشد. که معمولاً در یک طرف بدن بیشتر حس می‌شود.

همچنین بعضی افراد احتمالا در اثر محبوس شدن عصب در این ناحیه دچار تحریک عضلانی بشوند و در نهایت مشکلاتی مانند احساس خم شدن و احساس درد هنگام حرکت چرخش گردن را داشته باشند.

در نوعی دیگر از علائم بیماری دیسک گردن در صورتی که دیسک گردن فشاری بر روی نخاع اعصاب وارد بیاورد، تنگی نفس و مشکلات تنفسی ایجاد میکند.

در برخی شرایط دیسک گردن می‌تواند باعث اختلالات حسی و حرکتی بشود. که ممکن است نتیجه آن، ایجاد مشکلاتی در زندگی روتین فرد بشود.

از علائم دیگر دیسک گردن میتوان به موارد زیر اشاره کنیم:

  • احساس بی حسی و ضعف در ناحیه فوقانی هردودست
  • گام های لرزان و بدون ثبات در زمان راه رفتن
  • گرفتگی های عضلانی در پاها
  • عدم هماهنگی و کنترل اجسام با دست
  • درد گردن و بازوها
  • از دست دادن توده عضلانی در دست ها و پاها
  • حس درد منتشره از بالا به پایین در دست‌ها به خصوص دست سمت چپ
  • سردرد، سرگیجه، تاری دید، و یا چشم درد
  • بی اختیاری ادراری و سفت شدن پاها
  • حس سوزن سوزن شدن در دست ها و پاها

البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که علائم دیسک گردن می‌تواند در هر شخصی متفاوت باشد و در برخی از افراد ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. بنابراین در صورتی که به هریک از علائم ذکر شده مواجه شدید، باید به پزشک متخصص ارتوپد مجرب مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید!  جراحی استئوتومی زانو

زمان مراجعه به جراح مغز و اعصاب؟

زمان مراجعه به جراح مغز و اعصاب؟
زمان مراجعه به جراح مغز و اعصاب؟

بهترین متخصص برای شناسایی علائم و تشخیص وجود دیسک گردن، یک متخصص ارتوپد با تجربه همچون دکتر مهدی درزی در زمینه ستون فقرات می‌باشد.

درصورتی‌که در زمان مناسب به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. و  عارضه دیسک گردن در مراحل اولیه تشخیص داده شود، بدن به‌خوبی به راهکارهای درمانی آسان و غیر جراحی پاسخ خواهد داد و حتی ممکن است با مدیریت صحیح فرد تا آخر عمر خود نیاز به جراحی پیدا نکند.

اما درصورتی‌که بدن بیمار به هیچ کدام از روش های درمانی پاسخ ندهد و علائم مرتبا در حال بدتر شدن باشند. و یا زمانی  فرد دچار آسیب ناگهانی مانند سقوط یا تصادف شدید شده باشد و احتمال آسیب عصبی دائمی مثل فلج اندام برتیش تشخیص داده شود، چاره‌ای جز جراحی وجود ندارد.

اگر می‌توانید مدتی را برای جراحی تامل کنید، بهتر است به دنبال جراحی ماهر در این زمینه باشید؛ زیرا جراحی دیسک گردن به دلیل عبور طناب نخاعی از مجاورت مهره‌های گردنی ریسک بسیار  بالایی دارد و هرکسی توانایی انجام آن را نخواهد داشت.

تنگی کانال نخاعی گردنی چیست؟

تنگی کانال نخاعی گردنی چیست؟
تنگی کانال نخاعی گردنی چیست؟

همانطور که می دانید نخاع گردن در درون یک فضای استخوانی بسته قرار دارد. این فضای استخوانی، از هفت مهره گردنی تشکیل شده.

در عده ای از افراد، به دلیلی این فضا کم خواهد شد، که اصطلاحاً به این عارضه تنگی کانال نخاعی گفته می شود.

به طور کلی، تنگی های کانال نخاعی گردن به سه قسمت محیطی، مرکزی و یا مخلوط محیطی و مرکزی تقسیم می شود.

در تنگی کانال نخاعی گردن، معمولاً مفاصل مهره ها که در به پزشکی فاست نامیده می‌شوند، رشد بیش از اندازه پیدا میکنند یا لیگامان های زرد بیمار که در پزشکی لیگامان فلاوم نیز نامیده می‌شوند، دچار افزایش ضخامت یا هیپرتروفی می‌شود. و به همین دلیل فضا برای ریشه های عصبی و نخاع کم خواهد شد.

بیشتر بخوانید!  هزینه تعویض مفصل زانو در سال 1403

علت اصلی این عارضه کاملا مشخص نیست. ولی فرضیه که مطرح میباشد دراین زمینه درواقع فرسایش ستون مهره ها یا همان دژنراسیون یا فرسودگی می باشد. در واقع با بالارفتن سن کم کم مفصل هایی که بین ستون مهره ها قرار دارند.

سست شده و این سستی باعث افزایش ضخامتشان میشود. در واقع هر مفصلی که بیش از اندازه تحرک داشته باشد دچار این ناپایداری خواهد شد.

پس در نتیجه دلیل اصلی عارضه تنگی کانال نخاع گردن هم، در واقع ناپایداری کوچکی است. که در گذر زمان در مفاصل گردن به وجود آمده، و به همین دلیل نیز لیگامان هایی که در بین مهره ها قرار گرفته است هم به تدریج ضخیم می‌شود و خاصیت کشسانی خود را از دست خواهند داد.

اکثر بیماران مبتلا به این عارضه تنگی در معاینه بالینی پزشک علائم فشار روی نخاع را نشان میدهند.

بیمار هنگام خم کردن گردن خود به جلو و عقب از شروع یک درد مانند احساس برق گرفتگی شدید شکایت میکنند یا حتی در هنگام معاینه تاندون ها توسط پزشک اندام درگیر به شدت دچار پرش میشود و در واقع رفلاکس وتری شدید پیدا میکنند.

البته گاهی پزشک برای تشخیص تنگی کانال نخاعی از گزینه های در مانی تشخیصی مانند انجام ام ار ای نیز استفاده میکند و یا حتی در گامهای بعدی تجویز سی تی اسکن از گردن یا بازسازی ساژیتال میکند. تا بتواند زائده های استخوانی و استئوفیت را در ناحیه گردنی بررسی کند.

آیا این مطلب برای شما کاربردی بود؟

برای رأی دهی روی ستاره‌ها کلیک کنید.

میانگین رضایت کاربران: 5 / 5. تعداد رای ها: 1

هیچ رأی ثبت نشده... اولین نفر باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *