شکستگی زانو

4.3

درمان سریع و موثر شکستگی کشکک زانو

شکستگی زانو ممکن است یکی از آزاردهنده‌ترین و دردناک‌ ترین شکستگی‌های اندامی باشد که درد و ناراحتی بسیار زیادی را برای افراد مبتلا به همراه خواهد داشت.

شکستگی زانو می‌تواند در اثر زمین خوردن بر روی کشکک زانوها و یا شکستگی در تصادفات اتفاق بیفتد.

درمان شکستگی کشکک زانو به میزان خردشدگی استخوان‌‌ها و درجه شکستگی وابسته است که همچنین می‌تواند در هزینه درمان شکستگی زانو تاثیر گذار باشد در ادامه همراه ما باشید تا با یکی از انواع شکستگی اندام‌ها یعنی شکستگی زانو و کشکک آن بیشتر آشنا شوید.

شکستگی کشکک زانو چیست؟

زانو مفصلی لولا مانند در بدن است که از سه استخوان ران پا، استخوان ساق پا و کاسه زانو تشکیل شده است و با حرکت لولایی خود به پا اجازه می‌دهد تا خم و صاف شود.

شکستگی زانو (Knee Fracture) به شکسته شدن جلویی‌ترین استخوان کاسه زانو یعنی پاتلا (Patella) گفته می‌شود. معمولا کشکک زانو در اثر آسیب‌ها و تروماهای شدید مانند ضربه وارد شدن به کاسه زانو ایجاد خواهد شد. این ضربه می‌تواند با شکستگی‌های ساده یا پیچیده کشکک یا استخوان پاتلا همراه باشد که لازم است تا در اولین فرصت به صورت تخصصی و توسط متخصص ارتوپد درمان شود.

In some cases, kneecap fractures can be accompanied by injuries to knee tendons and ligaments due to the initial impact to the knee.

در برخی از موارد شکستگی کاسه زانو می‌تواند همراه با آسیب به تاندون‌ها و رباط‌ های زانو به دلیل ضربه اولیه باشد.

منبع: https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/kneecap-fractures

انواع شکستگی استخوان زانو

شکستگی کشکک زانو از شایع‌ترین انواع شکستگی اندامی بوده که تقریبا 1 درصد از شکستگی‌ها به دسته شکستگی زانو تعلق دارد. نوع شکستگی کشکک زانو به محل آسیب دیده و همچنین شدت آسیب بستگی دارد که در هر حالتی می‌تواند وضعیت سلامت عمومی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر زمین خوردید و یا تصادف کردید و زانویتان شکسته است، بعد از تشخیص نوع آسیب لازم است تا به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید و مراحل درمان را آغاز کنید:

• شکستگی بدون جا به جایی کاسه زانو

شکستگی بدون جا به جایی در کاسه زانو زمانی اتفاق می‎‌افتد که استخوان پاتلا (کشکک زانو) شکسته شود و در همان محل قرار گیری خودش آسیب ببیند و دچار جا به جایی نشود.

• شکستگی جا به جا شده کاسه زانو

در شکستگی جا به جا شده علاوه بر خرد شدگی و تخریب بافت استخوانی در کشکک زانو، این استخوان از جایگاه اصلی قرار گیری خود خارج خواهد شد.

• شکستگی باز استخوان زانو
بیشتر بخوانید!  تعویض مفصل زانو

در نوع باز شکستگی زانو تخریب بافت استخوانی به قدری شدید است که می‌تواند منجر به بیرون زدگی استخوان از پوست شود. این نوع از شکستگی زانو زخمی را بر روی پوست کشکک زانو ایجاد می‌کند که موجب دیده شدن استخوان شکسته خواهد شد.

• شکستگی بسته استخوان زانو

شکستگی بسته زانو به مرحله‌ای از شکستگی اتلاق می‌شود که قطعات شکسته شده استخوان، پوست را نشکافد و سوراخ نکند.

شکستگی زانو آسیبی جدی و بسیار دردناک است که می‌تواند مخاطراتی نظیر عدم فعالیت بدون دردسر را برای مبتلایان به همراه داشته باشد. به شما توصیه می‌کنیم تا به محض مشاهده علائم شکستگی پس از یک آسیب جدی برای درمان فوری و جلوگیری از دفورمه شدن کشکک زانو به دکتر متخصص ارتوپد مراجعه کنید.
از سایر آسیب‌ها و شکستگی‌های کشکک زانو می‌توانیم به مواردی نظیر در رفتگی کشکک زانو، شکستگی استخوان ساق پا، شکستگی‌های پروگزیمال یا شکستگی انتهای استخوان ران پا اشاره کرد.

علت شکستگی کاسه زانو چیست؟

شکستگی کشکک زانو می‌تواند در اثر آسیب و ضربه‌های وارد شده بر زانو رخ دهد. با این حال شایع‌ترین علل بروز شکستگی زانو عبارتند از:

• ورزش‌های حرفه‌‌ای که ممکن است با چوب به زانو آسیب وارد کند مانند هاکی روی یخ
  • انقباضات ناگهانی عضله چهار سر ران و کشیدگی تاندون رو کاسه زانو
  • افتادن مستقیم روی زانو بر روی سطوح سخت مانند بتن
  • تصادف با ماشین یا موتور

ورزش‌هایی مانند فوتبال منجر به آسیب‌های رباط زانو شده و موجب شکستگی زانو نخواهد شد.

شکستگی زانو چه نشانه‌هایی دارد؟

اولین و مهم‌ترین نشانه‌ای که در شکستگی‌های اندامی شاهد آن هستیم درد بسیار شدید در عضو شکسته شده با عدم توانایی در حرکت عضو یا حرکت دادن با درد فراوان است. از سایر علائم شکستگی زانو می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

• التهاب و تورم در کشکک زانو
  • کبودی و خون مردگی در محل شکستگی
  • زانوی دفورمه شده و خردشدگی استخوان کشکک
  • عدم توانایی در ایستادن و تحمل وزن بر روی زانوها
  • زخم شدن و بیرون زدگی استخوان شکسته از زیر پوست
  • عدم توانایی در خم و راست کردن و یا صاف نگه داشتن زانو

نحوه تشخیص شکستگی زانو چگونه است؟

پزشک شما می‌تواند از تکنیک‌های گوناگونی برای تشخیص شکستگی زانو استفاده کند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

• پرسش درباره وضعیت تروما و آسیب وارد شده به کاسه زانوی شکسته
  • عکسبرداری و تصویربرداری از زانو برای بررسی میزان شکستگی استخوان زانو
  • معاینه فیزیکی و اعمال فشار ملایم توسط متخصص بر روی زانو برای بررسی توانایی حرکت دادن زانو

درمان موثر شکستگی کشکک زانو

لازمه اقدام به درمان شکستگی کشکک زانو، بررسی وضعیت شکستگی و تعیین نوع آن می‌باشد. پس از گذراندن مراحل شناسایی و تشخیص نوع شکستگی زانو، نوبت به مرحله درمان می‌رسد که توسط پزشک متخصص و حرفه‌ای ارتوپد و با امکانات درجه یک صورت می‌گیرد. اقدامات مربوط به درمان شکستگی کاسه زانو شامل موارد زیر می‌باشد:

درمان اورژانسی شکستگی زانو

شکستگی کشکک زانو می‌تواند منجر به خونریزی بسیار شدید در مفصل شود که در چنین شرایطی درمان فوری شکستگی زانو توسط پزشک ارتوپد صورت می‌گیرد. درمان اورژانسی شکستگی زانو شامل اقداماتی نظیر تخلیه خون و مایعات جمع شده در اطراف محل شکستگی هستند که درد و تورم را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید!  آرتروسکوپی زانو

درمان کم تهاجمی و غیر جراحی شکستگی زانو

برای شکستگی زانو به طور کلی درمان غیر جراحی وجود ندارد. درمان شکستگی زانوی شما می‌تواند به روش‌ عمل با تیغ جراحی و یا با آرتروسکوپی زانو صورت گیرد که بستگی به شدت آسیب دارد. پس می‌توان گفت که درمان کم تهاجمی و غیر جراحی برای شکستگی زانو معنایی نداشته و در صورت خرد شدگی استخوان‌ها بهتر است تا در اولین فرصت به پزشک متخصص ارتوپد جهت درمان و جراحی مراجعه کنید.

درمان غیر جراحی شکستگی زانو معمولا زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که کشکک زانو دچار شکستگی نشده باشد. معمولا زانویی که نشکسته باشد یا دچار در رفتگی شده و  مو برداشته، یا دچار آسیب‌هایی نظیر پارگی رباط صلیبی شده است که به روش‌های زیر قابل درمان و بهبودی خواهند بود:

• گچ یا آتل گرفتن برای ثابت نگه داشتن زانو و رفع درد و ناراحتی ناشی از آسیب
  • فیزیوتراپی و انجام دادن ورزش‌هایی برای تقویت عضلات و چهار سر ران
  • کاهش وزن و پرهیز از اعمال فشار و وزن بیش از اندازه بر روی زانو
  • مصرف داروهای کاهنده درد و التهاب زانوی آسیب دیده
  • تزریق ژل‌ و پی آر پی به مفصل زانو

تعویض مفصل زانوی شکسته شده

درمان جراحی زانو معمولا در شرایطی صورت می‌گیرد که شکستگی زانو حاد و بسیار شدید باشد. در چنین شرایطی لازم است تا به طور کامل مفصل شکسته شده تعویض شود و جراحی تعمیرات لازم صورت گیرد.

برای تعویض مفصل زانوی شکسته شده اقدامات زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

در جراحی تعویض مفصل زانو ابتدا به کمک متخصص بیهوشی، بیمار مورد بیهوشی قرار گرفته و برای جراحی آماده خواهد شد.

سپس کشکک زانو باز شده و استخوان‌های شکسته شده‌ای که دیگر قابل استفاده و اتصال مجدد نیستند برداشته خواهند شد.

در صورتی که کشکک زانو به کلی خرد و شکسته شده باشد، مفصل آسیب دیده توسط جراح ارتوپد برداشته شده و مفصل دیگری به کمک پیچ، پین و اتصالاتی از جنس پلاتین و تیتانیوم برای مفصل جدید یا حتی کنار هم قرار دادن مفصل با آسیب جزئی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این نکته مهم را در نظر داشته باشید که پزشکان متخصص ارتوپد تمام تلاش خود را برای ترمیم شکستگی زانو و حفظ مفصل آسیب دیده می‌کنند.

اما در شرایطی که هیچ راهی برای استفاده از مفصل شکسته وجود نداشته باشد، عمل تعویض مفصل زانو در پیش گرفته خواهد شد.

عوارض شکستگی زانو چیست؟

شکستگی زانو و عدم درمان به موقع آن می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد که منجر به افزایش درد و کاهش دامنه حرکتی این مفصل شود. از رایج‌ترین عوارض شکستگی زانو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آرتریت زانو

میزان شیوع آرتریت بعد از شکستگی زانو بسیار بالاست؛ این عارضه منجر به تحلیل رفتن غضروف انتهایی استخوان می‌گردد که در گذر زمان و با از بین رفتن مفصل، میزان ساییدگی استخوان‌ها روی یکدیگر بالا رفته و آرتروز زانو رخ خواهد داد.

بیشتر بخوانید!  تعویض مفصل لگن

ضعف عضلانی

شکستگی زانو می‌تواند منجر به ضعف عضلات و بافت های نرم اطراف زانو شود به طوری که برخی از افرادی که به شکستگی زانو دچار می‌‌شوند، ممکن است دائما با ضعف عضلات چهار سر ران درگیر باشند. همچنین توانایی خم و راست کردن پا از مفصل زانو ممکن است به خوبی صورت نگیرد.

درد مزمن

بسیاری از افراد بعد از شکستگی زانو درد بسیار زیادی را در مدت طولانی تجربه خواهند کرد. طبق گفته آکادمی جراحان ارتوپدی در آمریکا، علت دقیق این درد مشخص نبوده و می‌تواند در اثر عواملی نظیر آرتریت و یا ضعف عضلانی باشد.

مدت زمان درمان شکستگی زانو

مدت زمانی که طول می‌کشد تا بیمار جراحی شود و شکستگ زانو رفع شود به طور کلی به نوع شکستگی و میزان مهارت و تجربه پزشک متخصص بستگی دارد. هر چه مهارت و تجربه پزشک بیشتر باشد، مدت زمان کمتری برای جراحی مورد نیاز خواهد بود. به گفته بسیاری از پزشکان و متخصصان ارتوپدی مدت زمان لازم برای درمان و جراحی شکستگی زانو، 1 الی 3 ساعت خواهد بود.

مراقبت‌های بعد از عمل جراحی شکستگی زانو

زانو مفصلی بسیار پیچیده و حساس است که نیاز دارد بعد از عمل جراحی تا مشاهده علائم بهبودی، مراقبت‌های لازم صورت بگیرد. مراقبت‌هایی که بعد از جراحی شکستگی زانو توسط جراح متخصص ارتوپد توصیه خواهد شد عبارتند از:

• مصرف داروهای ضد التهابی و کاهنده درد تجویز شد برای مدیریت میزان درد و ورم بعد از شکستگی زانو
  • فیزیوتراپی و ورزش‌های کششی و تقویتی برای رفع ضعف عضلات چهار سر ران
  • پرهیز از بالا رفتن از پله، چمباتمه زدن و خم و راست کردن مفصل زانو
  • مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم و آهن برای جبران کمبود این منابع
  • پرهیز از استحمام به مدت 72 ساعت بعد از عمل شکستگی زانو
  • پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و یا کافئین دار
  • استفاده از زانو بند در صورت تجویز دکتر ارتوپد
  • استفاده از کیسه آب گرم برای کاهش میزان درد

درمان شکستگی زانو با دکتر مهدی درزی

دکتر مهدی درزی یکی از بهترین و حرفه‌ای ترین پزشکان متخصص ارتوپد هستند که بیش از 10 سال سابقه درمان و جراحی داشته و بیش از 100 هزار بیمار را در طی این سال‌ها ویزیت کرده‌اند. از این بین بیش از 5 هزار عمل موفق داشته‌اند و توانسته‌اند رضایت تمامی بیماران خود را جلب کنند.

ایشان پس از گذراندن دوره پزشکی عمومی به تحصیل در رشته تخصصی جراحی ارتوپد پرداختند و بعد از 6 سال خدمت به مردم شهر دزفول در استان خوزستان، به استان تهران بازگشتند و به ادامه خدمت رسانی در تهران پرداختند. دکتر مهدی درزی علاوه به طور تخصصی به درمان و رفع اختلالات مفصل آرنج می‌پردازند و علاوه بر آن خدماتی نظیر موارد زیر را در مطب خود و بیمارستان‌های عرفان نیایش و نیکان شرق به بیماران ارائه می‌دهند:

برای درمان و رفع اختلالات اندامی خود به دکتر مهدی درزی اعتماد کنید تا اندام زیباتر و بدون هیچ نقصی داشته باشید.

میانگین رضایت کاربران: 4.3 / 5. تعداد رای ها: 3