درمان هالوکس والگوس

درمان هالوکس والگوس(انحراف شست پا)

هالوکس والگوس چیست؟

انحراف شست پا مشکلی است که در بین افراد بزرگسالان شایع است اما زمانی که شست پا حالت دفرمه به خود می‌ گیرد اصطلاحا فرد با عارضه‌ ای به نام هالوکس والگوس مواجه شده است.

این عارضه به گونه‌ ای است که استخوان برجسته کنار پا به سمت بیرون متمایل شده و فشار بسیار زیادی به شست پا وارد میشود.

همه کسانی که در طی روز مدت زمان زیادی را به ایستادن یا راه رفتن اختصاص می‌ دهند یا از کفش‌ های نامناسب و تنگ استفاده می‌ کنند احتمالاً در آینده نه چندان دور با انحراف شست پا مواجه خواهند شد.

بسیاری از افرادی که هالوکس والگوس را تجربه می‌ کنند نه تنها از فرم نازیبا پا شاکی هستند بلکه این عارضه بسیار دردناک بوده و می‌ تواند کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

به طور کلی هالوکس والگوس در زنان میانسال به ویژه در سالمندان بیش از آقایان دیده میشود همچنین افرادی که با کف پای صاف مواجه هستند احتمالاً در معرض این اختلال قرار گرفته و انحراف شست پا حتی در سنین جوانی اتفاق خواهد افتاد.

مهمترین علل ایجاد انحراف در شست پا

انحراف در شست پا یا پدیدار شدن عارضه‌ ای به نام هالوکس والگوس دلیل مشخصی ندارد اما چندین عامل به صورت همزمان می‌ تواند بر این اختلال اثرگذار بوده و منجر به پدیدار شدن چنین ناهنجاری میشود.

در اولین قدم باید نقش ژنتیک را در بروز این مسئله جدی دانست، متخصصان این عارضه را تا حد زیادی ارثی دانسته و معتقدند که اگر یک فرد در خانواده به این آسیب مبتلا باشد احتمالاً دیگر اعضای خانواده نیز چنین تجربه‌ ای خواهند داشت.

از دیگر دلایل موثر بر کج شدن انگشت شست پا و بیرون زدن استخوان کناری پا پوشیدن کفش‌ های نامناسب با قالب غیر استاندارد است.

اگر افراد از کفش‌ های تنگ استفاده کنند و مدت زمان طولانی در حالت ایستاده قرار بگیرند فشاری که هنگام راه رفتن به پا وارد میشود زمینه ساز پدیدار شدن هالوکس والگوس خواهد بود.

با تمام این تفاسیر اگر افراد ناهنجاری‌ های مربوط به پا را به صورت ارثی یا ژنتیکی داشته باشند ممکن است با این مسئله مواجه شوند.

همچنین آسیب‌ ها، ضربات و یا هرگونه ترومایی که در پا اتفاق می افتد می‌ تواند عاملی برای این اختلال باشد.

بیشتر بخوانید!  شکستگی لگن

متخصصان ارتباط بین بیماری‌ های التهابی و هالوکس والگوس را غیر ممکن نمی‌ دانند بسیاری از کسانی که به بیماری‌ هایی مثل آرتریت روماتوئید مبتلا هستند ممکن است در پی درگیری مفاصل پا با التهابات شدید اختلالاتی مثل هالوکس والگوس را تجربه کنند.

بررسی علائم شایع هالوکس والگوس

هرگونه آسیب‌ و یا اختلالات جسمانی قطعاً علائم و نشانه‌ هایی دارند که افراد می‌ توانند با هوشیاری در این زمینه به موقع به پزشک مراجعه کرده و درمان را پیش از گسترش آسیب انجام دهند.

هالوکس والگوس هم مانند دیگر آسیب‌ ها علائمی از خود نشان می‌ دهد که افراد را از پدیدار شدن این عارضه مطلع می‌ کند.

اولین نشانه انحراف شست پا قرمز شدن، تورم و یا دردناک شدن استخوان کناری شست است.

این افراد به مرور زمان در خم کردن شست پا ناتوان شده یا احساس سوزش و درد شدیدی را هنگام خم کردن انگشتان حس می‌ کنند.

اما اگر افراد با انحراف شست پا مواجه باشند نمی‌ توانند از کفش‌ هایی که قالب معمولی دارند استفاده کنند.

البته به مرور زمان پوست روی استخوان کناری پا ضخیم شده و یا ممکن است در این قسمت میخچه نیز به وجود بیاید.

از مهمترین نشانه‌ های انحراف شست پا باید به سفت شدن و دردناک شدن تاندوم‌ ها در این محدوده اشاره کرد به مرور زمان شست پا حالت بی‌ حسی پیدا کرده و این مسئله می‌ تواند راه رفتن را برای افراد سخت کند.

در صورت داشتن چنین تجربه‌ ای حتماً به متخصصان مربوطه مراجعه کرده تا پیش از گسترش آسیب و بیشتر شدن انحراف شست پا برای درمان آن اقدامات لازم انجام شود.

درمان انحراف شست پا

پیشرفت علم و وجود تجهیزات درمانی نوین به همه پزشکان کمک می‌ کند تا برای آسیب‌ ها و اختلالات جسمانی و انواع بیماری‌ ها راه حل‌ های مناسب پیدا کنند.

اگر افراد با علائم انحراف شست پا یا بیماری هالوکس والگوس به پزشک مراجعه کنند متخصصان بر اساس شدت آسیب و میزان انحراف راه حل‌ های مناسب را برای کنترل و درمان این اختلال در پیش می‌ گیرند.

در قدم اول پدهای مخصوص بونیون و انواع نوارهای مخصوص برای افراد تجویز میشود با استفاده از این پدها التهابات تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و درد قسمت آسیب دیده کمتر میشود.

نوارهای طبی برای نگه داشتن پا در وضعیت مناسب مورد استفاده قرار می‌ گیرند که البته تاثیر مثبتی بر بخش آسیب دیده خواهند داشت.

بیشتر بخوانید!  فیبرومیالژیا چیست؟

افراد مبتلا به انحراف شست پا باید به طور مرتب از کفش‌ های مناسب و استاندارد استفاده کنند.

این کفش‌ ها معمولاً پنجه‌ های پهن‌ تری دارند و به کمک وسایل مخصوص می‌توانند به اصلاح وضعیت استخوان پا کمک کنند.

اگر افراد با وجود انحراف پیش آمده در شست پا دردهای زیادی را متحمل شوند مصرف مسکن به عنوان داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی برای فرد در نظر گرفته میشود.

پس از طی کردن شیوه‌ های درمانی گفته شده پزشک وضعیت پا را بررسی کرده و در صورت نیاز از دیگر روش‌ های درمانی استفاده می‌ کنند.

انواع کفش‌ های ارتوپدی برای همه کسانی که نیاز به اصلاح وضعیت پا دارند مناسب است از طرفی دیگر فیزیوتراپی می‌ تواند با کاهش چسبندگی بافت‌ های نرم درد و التهاب را کاهش داده و در کنار بهبود قدرت عضلانی اطراف بونیون کمک می‌ کند که وضعیت پا هر چه سریع تر اصلاح شود.

یکی دیگر از روش‌ های مناسب برای درمان انحراف شست پا تزریق موضعی داروهای استروئیدی است.

پزشک تلاش می‌ کند تا در اولین قدم درد و التهاب پیش آمده را در محدوده پا برطرف کند زمانی که استروئیدها به دفعات زیاد تزریق میشوند ممکن است وضعیت بیمار بهتر شود اما پدیدار شدن عوارض جانبی آن دور از انتظار نیست.

آخرین مرحله برای درمان هالوکس والگوس انجام جراحی است.

گاهی اوقات پزشکان برای درمان سریع تر مشکل پیش آمده انجام جراحی را الزامی می‌ دانند هر چند که انجام سایر روش‌ های درمانی در اولویت قرار گرفته و به نوعی آخرین مرحله درمان جراحی خواهد بود.

درمان هالوکس در خانه

زمانی که انحراف شست پا اتفاق می‌ افتد افراد سعی دارند با مراقبت‌ های خانگی از پیشرفت این عارضه جلوگیری کرده و تا حد ممکن دردها و مشکلات پیش آمده را تسکین دهند.

اما متخصصان بر این باورند که هالوکس والگوس را نمی‌ توان با مراقبت‌ های خانگی درمان کرد اما با چند راهکار ساده می‌ توانید درد پیش آمده را آرام‌ تر کرده و روند درمان را بهتر سپری کنید.

اولین قدم استفاده از کفش‌ های مناسب است.

کفشی که پنجه پهن‌ تری داشته باشد و زیره آن نرم و منعطف باشد برای افرادی که با مشکل هالوکس والگوس مواجه هستند مناسب است.

این افراد نباید به هیچ عنوان از کفش‌ های پاشنه بلند یا نوک تیز استفاده کنند هر کفشی که پنجه پا را تحت فشار قرار دهد منجر به ایجاد درد و التهاب بیشتر در شست پا خواهد شد.

بیشتر بخوانید!  بهترین دکتر تعویض مفصل زانو در تهران

راهکار آسان دیگر برای کمتر کردن درد ناشی از انحراف شست پا خیس کردن پا در حمام است، همواره می‌ توانید هنگام حمام کردن در یک وان، آب نسبتاً گرم قرار داده و پای خود را به مدت ۱۵ دقیقه در آب قرار دهید.

با این کار گردش خون در ناحیه پا بیشتر شده و نه تنها التهابات کاهش پیدا می‌ کند بلکه دردهای ناشی از انحراف شست پا نیز تسکین می‌ یابد.

همچنین می‌ توانید ضمن قرار دادن پا در آب گرم ماساژ ملایمی را به بخش‌ های درگیر اعمال کرده تا اثربخشی این شیوه درمانی بیشتر شود.

یکی دیگر از روش‌ های کاربردی در خانه استفاده از یخ برای درمان هالوکس والگوس است.

با استفاده از چند تکه یخ که درون یک حوله یا پارچه پیچیده میشود می‌ توانید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه محل مورد نظر را ماساژ دهید.

یخ باعث انقباض عروق خونی شده و از تورم و التهاب بیشتر در مفصل انگشت شست جلوگیری می‌ کند.

همه افراد مبتلا به هالوکس والگوس می‌ توانند از داروهای ضد التهابی مانند ایپوپروفن، ناپروکسن و آسپرین استفاده کنند، کاهش التهاب و درد ناحیه شست پا کمک می‌ کند تا روند درمان هالوکس آسان‌ تر سپری شود ضمن آنکه اگر ورم و التهاب کاهش پیدا کند راه رفتن برای افراد آسان‌ تر میشود.

اگر افراد در خانه به طور مرتب تمرینات ورزشی و کششی مناسب پا را انجام دهند می‌ توانند تا حدودی انحراف شست پا را برطرف کنند.

این تمرینات باید تحت نظر پزشک و کاملاً کنترل شده انجام شود و نباید هیچگونه زیاده‌ روی در این زمینه انجام پذیرد.

وارد کردن فشار غیر طبیعی به شست پایی که دچار انحراف شده است کار درستی نیست و می‌ تواند باعث آسیب‌ های مفصلی شدیدتر و نهایتاً درد بیشتر شود.

با تمام این تفاسیر باید بدانید که درمان‌ های خانگی نمی‌ تواند باعث بهبود قطعی انحراف شست پا شود مهم است که افراد مبتلا به این اختلال در کنار مراقبت‌ های خانگی درمان‌ های تخصصی را تحت نظر پزشکان برتر انجام دهند.

اگر درمان انحراف شست پا به درستی و تا آخرین مرحله انجام شود بهبودی کامل حتمی بوده و از آسیب‌ های بیشتر به دیگر قسمت‌ های پا جلوگیری خواهد شد.