درمان درد مفاصل آرنج

درمان درد مفاصل آرنج
5
(2)

نگاهی اجمالی به ساختار کلی مفصل آرنج و راه های درمان اختلالات آن!

مفصل آرنج را می‌توان به عنوان فعال ترین مفصل در بدن دانست که در بسیاری از فعالیت های روزانه ما به طرز چشمگیری نقش آفرینی کرده و در آسان کردن کارهای روزمره موثر می‌باشد. اگر مفصل آرنج دچار شکستگی و یا اختلالاتی مانند پارگی تاندون‌ها و یا آرتریت شود، می‌تواند فعالیت‌های روزمره زندگی را با مشکل رو به رو کند. در چینین موقعیتی بهترین راه برای حفظ و بهبود سلامتی‌تان مراجعه به یک متخصص ارتوپد حرفه‌ای و با تجربه است.

ما در ادامه قصد داریم تا آناتومی مفصل آرنج و بیماری‌ها و عوارضی که ممکن است تجربه کنید را به شما معرفی کنیم.

استخوان‌ها و مفصل آرنج چه ساختاری دارد؟

استخوان‌ها و مفصل آرنج چه ساختاری دارد؟
استخوان‌ها و مفصل آرنج چه ساختاری دارد؟

مفصل آرنج یک مفصل ترکیبی است که شامل سه استخوان اصلی است: استخوان بالازنده (Humerus)، استخوان لغزنده (Ulna) و استخوان مچ‌دستی (Radius). این سه استخوان با هم در مفصل آرنج تعامل دارند و حرکت‌های انعطاف‌پذیری را امکان‌پذیر میسازند.

استخوان بالازنده (Humerus)، استخوان بزرگ و قویی است که در بخش علوی بازو قرار دارد. در مفصل آرنج، سر بالازنده به صورت یک گوشه به شکل حلقه درونیرار می‌گیرد و با استخوان لغزنده ارتباط برقرار می‌کند.

استخوان لغزنده (Ulna)، استخوانی دراز وازک است که در جانب داخلی بازو قرار دارد. در مفصل آرنج، استخوان لغزنده به صورت لغزنده در امتداد استخوان بالازنده قرار می‌گیرد با استخوان بالازنده و استخوان مچ‌دستی ارتباط دارد.

استخوان مچ‌دستی (Radius)، استخوانی کوتاه و جمع و جور استه در جانب خارجی بازو قرار دارد. در مفصل آرنج، استخوان مچ‌دستی نیز بهورت لغزنده در امتداد استخوان بالازنده قرار می‌گیرد و با استخوان بالازنده و استخوان لغزنده ارتباط دارد.

اینه استخوان با هم ترکیب شده و درفصل آرنج به وسیلهٔ بافت‌های مفصلی، مانند غضروف و لیگامان‌ها، به یکدیگر متصلی‌شوند. این ساختارها به مفصل آرنج امکان حرکت‌های انعطاف پذیری مانند خم شدن و دراز شدن بازوا می‌دهند.

ساختمان مفصل آرنج و اجزای تشکیل دهنده آن از قسمت‌های گوناگونی تشکیل می‌شود که مهم ترین آن‌ها عبارتند از:

  • رباط ها، تاندون ها و لیگامان ها
  • اعصاب و رگ های خونی
  • استخوان و مفصل ها
  • ماهیچه و عضلات
    • استخوان‌ها و مفاصل آرنج

ساختار استخوان‌هایی که مفصل آرنج را تشکیل می‌دهند بسیار پیچیده است اما برای آنکه با کلیت این عضو مهم بدن آشنا شوید و دیدگاه واضحی از آن داشته باشید، در ادامه کمی به بررسی این استخوان‌ها می‌پردازیم.

مفصل آرنج لولایی از تلاقی سه استخوان هومروس یا استخوان بازو (Humerus)، استخوان ساعد داخلی اولنا (Ulna) و هم چنین استخوان خارجی رادیوس (Radius) می‌باشد. استخوان بازو یا همان هموروس در محل تلاقی خود با دو استخوان داخلی و خارجی ساعد، کمی حجیم شده و به یک مفصل لولا شکل شبیه است که خم و راست شده و همچنین در جهات دیگری قابل جرخش است.

بیشتر بخوانید!  آرتروز زانو چیست + راه های درمان

مفصل پیچیده آرنج به کمک غضروف می‌تواند چرخش آسان تر دست در جهات مختلف را فراهم کند و در واقع غضروف به استخوان های مفصل آرنج اجازه حرکت روان تر و لغزنده می‌دهد. غضروف ماده‌ای سفید و لاستیکی است که امکان لغزندگی سطوح انتهایی استخوان‌های رادیوس، اولنا و هومروس را فراهم می‌کند.

    • رباط ها، تاندون ها و لیگامان ها در آرنج:

رباط آرنج دست بافتی نرم داشته و منبع اصلی مقاومت و ثبات در مفصل آرنج به شمار می‌رود که شامل دو رباط آرنج داخلی و جانبی می‌باشد. رباط ها، تاندون‌ها و لیگامان‌های آرنج وظیفه اتصال استخوان‌های اولنا و هومروس (استخوان بازو) به یکدیگر را دارند و در واقع مانند طنابی عمل می‌کنند که استخوان‌ها را کنار یکدیگر نگه می‌دارد.

اگر که تاندون ها یا رباط های آرنج آسیب ببینند و یا با مشکلی مواجه شوند، بهتر است تا به پزشک ارتوپد مراجعه کنید و درمان‌های لازم را در پیش بگیرید.

    • ماهیچه و عضلات مفصل آرنج:

برای محافظت بیشتر و جلوگیری از عدم آسیب دیدگی استخوان‌ها و مفاصل آرنج عضلات و ماهیچه‌هایی اطراف آن قرار گرفته است. مهم ترین عضلات آرنج دست شامل عضلات دو سر بازو، عضلات سه سر و بازکننده‌های مچ دست می‌باشند.

  • اعصاب و رگ‌های خونی:

اعصاب و رگ های خونی که از روی آرنج و ماهیچه ها عبور می‌کنند، سیگنال هایی عصبی به مغز ارسال می‌کنند و امکان حرکت دست را فراهم می‌کنند. سیگنال های عصبی و حسی که به کمک اعصاب قرار گرفته بر روی آرنج به مغز ارسال می‌شوند شامل: لمس، درد و تغییرات دمایی می‌باشند.

بزرگترین شریان بدن، شریان بازویی است که در قسمت جلویی آرنج قرار گرفته و وظیفه خونرسانی به عضلات و ماهیچه‌ها را بر عهده دارد.

اختلالات و عارضه‌های رایج در مفصل آرنج دست

اختلالات و عارضه‌های رایج در مفصل آرنج دست
اختلالات و عارضه‌های رایج در مفصل آرنج دست

مفصل آرنج و استخوان‌های آن ممکن است در اثر تروما و یا شکستگی با برخی اختلالات و عوارضی رو به رو شوند که درمان آن‌ها توسط بهترین پزشک متخصص ارتوپد در تهران به نحو احسنت امکان پذیر است.

رایج ترین اختلالات و ناهنجاری‌های مفصل آرنج دست که در میان مراجعان دیده می‌شوند عبارتند از:

  • شکستگی استخوان آرنج(Elbow Fracture):

شکستگی استخوان آرنج و آسیب دیدن مفاصل آن می‌تواند در اثر فعالیتی ورزشی و یا زمین خوردن اتفاق بیفتد. شکستن استخوان‌های داخلی و خارجی آرنج می‌تواند موجب ضعف در عضلات آرنج و تحلیل رفتن قدرت نگهداری اجسام گردد. شکستگی استخوان آرنج و آسیب دیدگی مفاصل آن می‌تواند در سه درجه گوناگون رخ دهد:

شکستگی درجه 1:

شکستگی استخوان بدون جا به جایی و در حالی که در وضعیت طبیعی خود به سر می‌برد.

شکستگی درجه 2:

نوعی شکستگی که سبب آسیب رسانی به استخوان به صورت یک طرفه شده و از محل طبیعی خود خارج می‌شود.

شکستگی درجه 3:

آسیبی بسیار جدی به استخوان‌های آرنج که با جا به جایی چندین استخوان همراه است.

همین حالا جهت درمان و جراحی شکستگی استخوان آرنج با مطب دکتر مهدی درزی تماس بگیرید.

  • آرتروز مفصل آرنج(Arthiritis of the elbow):

آرتروز مفصل آرنج زمانی رخ می‌دهد که غضروف قرار گرفته در آرنج آسیب ببیند و یا ساییده شده و از بین برود. آسیب هایی که به غضروف مفصل آرنج وارد می‌شود ممکن است در اثر انجام دادن برخی حرکات تکرار شوند مانند جارو زدن، شکستگی و  یا در رفتگی اتفاق بیفتد.

آرتروز و یا آرتریت مفصل آرنج می‌تواند بسیار دردناک و آزار دهنده باشد و با درد و اختلالاتی مانند ایجاد سختی در کارهای روزمره همراه باشد.

  • گلف البو – تنیس البو (Tennis Elbow):

تنیس البو یا آرنج تنیس بازان lateral epicondylitis)) عارضه‌ای بسیار دردناک است که در زمانی اتفاق می‌افتد که تاندون‌های آرنج فشار و وزن بیش از اندازه‌ای را تحمل کنند  و قسمت خارجی کندیل در استخوان بازو را به خود درگیر می‌کند.

بیشتر بخوانید!  آرتروسکوپی زانو

اختلال آرنج تنیس بازان معمولا در اثر حرکات تکرار شوند دست اتفاق افتاده و علاوه بر تنیس بازان، در میان بانوان خانه‌دار و یا رفتگرها نیز به وفور دیده می‌شود.

  • آرنج گلف البو (Golf elbow):

ارنج گلف بازان یا گلف البو اختلالی مشابه با آرنج تنیس بازان است با این تفاوت که قسمت داخلی کندیل در استخوان بازو دست را به خود درگیر می‌کند. درد آرنج گلف بازان شدید بوده و به ساعد و مچ دست نیز سرایت پیدا می‌کند.

اگر ورزشکار هستید و به عارضه آرنج گلف بازان مبتلا شدید، نگران نباشید و همین حالا تنها با یک تماس تلفنی با مطب دکتر مهدی درزی نوبت درمان خود را تعیین کنید.

  • پارگی رباط (Ligament tear):

سه رباط مهم و مقاوم در آرنج دست وجود دارند که وظیفه نگهداری و ثبات آرنج دست و اتصال استخوان‌ها به یکدیگر را بر عهده دارند. پارگی رباط آرنج با دردی ناگهانی، تورم و کبودی در آرنج همراه است و به طور معمول با معاینه فیزیکی و یا تصویر برداری MRI تشخیص داده می‌شود.

به شما توصیه می‌کنیم برای درمان و جراحی عارضه پارگی رباط آرنج خود از فعالیت‌های سنگین دوری کنید و یا برای کاهش درد و فشاری که بر روی آرنج دست است، از کمپرس سرد استفاده کنید.

  • بورسیت (Bursitis):

بورس کیسه‌های کوچک و پر از مایعی است که در اطراف استخوان‌ها، تاندون‌ها و یا ماهیچه‌های مفصل آرنج قرار دارند. بیماری بورسیت در مفصل آرنج عارضه‌‌ای است که معمولا با درد شدید و فشار اضافی بر روی آرنج حین خم کردن دست همراه است و در اثر از بین رفتن کیسه‌های بورس اطراف مفاصل آرنج رخ می‌دهد. التهاب کیسه‌های بورس منجر به بروز بیماری بورسیت شده و در اغلب موارد در شانه، آرنج و لگن بیماران دیده می‌شود.

بورسیت معمولا در خانه و به کمک داروهای کاهنده درد که توسط دکتر ارتوپد تجویز شده قابل درمان است. اما در مواردی که بورسیت آرنج شدید باشد و نتوان به کمک دارو آن را درمان کرد از جراحی تحت نظارت فوق تخصص جراحی ارتوپد امکان پذیر است.

چرا به اختلالات مفصل آرنج مبتلا می‌شویم؟

چرا به اختلالات مفصل آرنج مبتلا می‌شویم؟
چرا به اختلالات مفصل آرنج مبتلا می‌شویم؟

علل مختلفی منجر به بروز اختلالات گوناگون در آرنج دست می‌شوند و به قطع یقین بر روی کیفیت زندگی روزمره و فعالیت‌های روزانه‌ای که صورت می‌گیرد تاثیر بسزایی می‌گذرد. اختلالات مفصل آرنج می‌توانند در اثر:

  • ورزش‌ حرفه‌ای مانند تنیس بازی و یا گلف
  • تمیز کردن مداوم خانه توسط بانوان خانه دار
  • افزایش سن و فرسایش مفاصل و غضروف‌های آرنج
  • تروما و یا رخدادی در گذشته که منجر به بروز مجدد اختلالات آرنج

برای درمان سریع و قطعی اختلالات و شکستگی های مفاصل آرنج استراحت کنید و از فعالیت های سنگین بپرهیزید. سعی کنید برای حفظ سلامت استخوان ها و مفصل آرنج خود ورزش‌ های سبک را در برنامه روزانه خود بگنجانید و مراقب باشید استخوا‌ن‌های داخلی و خارجی آرنج آسیب نبیند.

نشانه‌ها و علائم ناهنجاری‌های مفصل آرنج

برای هر یک از اختلالات آرنج مانند گلف البو و یا آرتروز آرنج نشانه‌ها و علائم گوناگونی وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • عدم توانایی در نگهداری اجسام و یا چرخاندن دست
  • ایجاد تورم و سفتی در مفصل آرنج
  • بی‌حسی و یا گزگز کردن دست
  • درد زیاد در قمست آرنج
  • کبودی در ناحیه آرنج

اگر به تازگی و بعد از یک آسیب غیر عمدی با درد و کبودی در آرنج و کاهش قدرت نگهداری اجسام با دست خود شده‌اید، ممکن است مفصل آرنج شما دچار اختلالات و آسیب هایی شده باشد که نیاز به درمان فوری و موثر توسط یک دکتر پنجه طلا ارتوپد دارید.

بیشتر بخوانید!  جراحی تعویض مفصل آرنج

شما می‌توانید همین حالا و بدون اتلاف وقت برای درمان درد و ناراحتی مفاصل آرنج خود با ما در تماس باشید.

برای درمان اختلالات مفاصل آرنج چه اقداماتی لازم است؟

درمان‌ها و روش‌های گوناگونی برای رفع مشکلات آرنج دست وجود دارد که با توجه به شرایط پزشکی بیمار و شدت عارضه، درمانی منتخب شده و برای بهبود کیفیت عملکرد و سلامتی دست مراجعان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اقدامات زیر از درمان‌های مرسوم اختلالات مفاصل و آرنج به شمار می‌رود:

استراحت مطلق و پرهیز از حرکت دادن مفصل آرنج:

برای کاهش درد، التهاب و ورمی که مفصل آرنج شما دارد ممکن است پزشک توصیه کند تا دست خود را بی حرکت نگه دارید و در استراحت مطلق به سر ببرید.

طب فیزیکی و حرکات اصلاحی:

پس از استراحت مطلق و کاهش درد مفاصل و استخوان های آرنج، شروع به ورزش ها و حرکات اصلاحی ملایم کنید تا عضلات مفصل آرنج تقویت گردد، دامنه حرکتی شما بهبود یابد و قدرتتان در حفظ و نگهداری اجسام با دست افزایش پیدا کند.

تزریق پی آر پی:

پی آر پی (PRP) روشی است که به تزریق پلاکت های خون به صورت غلیظ شده به رباط ها، تاندون و لیگامان های آرنج استفاده می شود تا ترمیم بافت و کاهش درد بیمار صورت گیرد.

تزریق استروئید:

داروی کورتیکواستروئید دارویی است که مستقیما به بافت آسیب دیده عضله و یا محل اتصال تاندون آسیب دیده در آرنج تزریق می‌‌گردد و منجر به کاهش میزان درد و تورم مصفل می‌شود.

ماساژ درمانی:

ماساژ دست و اطراف مفصل آرنج موجب افزایش گردش خون در بافت و عضلات شده و با افزایش ترشح هورمون سورتونین، آستانه تحمل درد بالا رفته و درد کاهش پیدا می‌کند.

دارو درمانی:

پس از آنکه بیمار به مطب دکتر ارتوپد مراجعه کرد و معاینات لازم صورت گرفت، برای کاهش درد و التهاب مفصل آرنج داروهای متنوعی به بیمار تجویز می‌گردد که برخی عبارتند از:

  • داروهای ضد التهابی و بدون نسخه مانند آسپرین و استامینوفن
  • تزریق استروئید و کورتیزول ها برای کاهش درد مفاصل

جهت معاینه و درمان اختلالات مفصل آرنج خود همین حالا با شماره‌های مطب دکتر مهدی درزی تماس بگیرید.

درمان با جراحی اختلالات و شکستگی‌های مفصلی در آرنج

اگر وضعیت و شدت اختلالات مفاصل آرنج رو به وخامت برود و قابل کنترل و درمان با روش‌هایی که متذکر شدیم نباشد، پزشک فوق تخصص ارتوپد حرفه‌ای به سراغ درمان و بهبود این ناهنجاری‌ها را با جراحی می‌رود.

در اغلب مواردی که پزشک به سراغ جراحی اختلالات مفصل آرنج می‌رود زمانی است که مفصل آرنج بیمار به کلی از بین رفته و نیاز به تعویض دارد و یا دچار شکستگی در ناحیه استخوان‌های سه گانه آرنج شده است.

در غیر اینصورت هیچ پزشکی جراحی و بیهوشی را راه اول درمان اختلالات آرنج و ارتوپدی ندانسته و به دنبال رفع مشکلات با دارو و یا تزریق پی آر پی هستند.

چرا دکتر مهدی درزی

دکتر مهدی درزی بهترین و ماهرترین پزشک متخصص ارتوپد هستند که به صورت تخصصی بر روی درمان اختلالات و جراحی شکستگی های آرنج فعالیت می‌کنند.

ایشان از سال 81 تا سال 88 به تحصیل در رشته پزشکی عمومی پرداختند و پس از آن در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از سال 91 تا 95 دوره فوق تخصص خود را به اتمام رساندند.

در کنار مهارت و تجربه چندین و چند ساله دکتر مهدی درزی در درمان و جراحی شکستگی‌های آرنج، به روز بودن و جویای علم بودن ایشان عامل برتری این پزشک ارتوپد می‌باشد. از آن جایی که علم پزشکی علمی دائما در حال تغییر بوده و برای موفقیت نیاز به دانش بالایی دارد، دکتر مهدی درزی جویای تغییر و تحولاتی هستند که در علم پزشکی رخ می‌دهد.

همکاری تیمی و بها دادن به تلاش همکاران تیم پزشکی از تعهدات دکتر مهدی درزی بوده و همین ارزش بخشیدن به زحمات خود و تیم جراحی ایشان سبب تمایز او از سایر پزشکان ارتوپد شده است.

آیا این مطلب برای شما کاربردی بود؟

برای رأی دهی روی ستاره‌ها کلیک کنید.

میانگین رضایت کاربران: 5 / 5. تعداد رای ها: 2

هیچ رأی ثبت نشده... اولین نفر باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *