تعویض مفصل لگن

تعویض مفصل لگن؛ راهی برای تسهیل حرکت و فعالیت‌های روزمره

جراحی تعویض مفصل لگن عملی است که به منظور ترمیم مفصل آسیب دیده لگن و بهبود عملکرد حرکتی انجام می‌شود.

تعویض مفصل لگن به شما کمک می‌کند تا بهتر راه بروید و درد کمتری را تجربه کنید و در نهایت فعالیت‌های روزمره‌تان را با کیفیت بهتری انجام دهید.

آسیب مفصل لگن و یا حتی شکستگی آن لذت یک زندگی بدون درد را از شما می‌گیرد.

پس بهتر است در صورت نیاز عمل تعویض مفصل لگن را توسط پزشک متخصص ارتوپد انجام دهید.

آناتومی مفصل لگن به چه صورت است؟

مفصل لگن آناتومی حلقوی شکل دارد و از سه مفصل اصلی تشکیل شده است و اندام‌های تحتانی را به اندام‌های فوقانی بدن متصل می‌کند.

در واقع لگن اندام میانی بدن بوده و در بر دارنده اندام‌های حساسی از بدن از جمله دستگاه تناسلی و دستگاه گوارش می‌باشد و سلامت آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

مفصل لگن عاملی برای تحرک بهتر و موثرتر می‌باشد که اگر سلامت آن به خطر بیفتد، نیاز به تعویض مفصل لگن پیدا می‌کنید.

مفاصل مصنوعی و جایگزین شده می‌تواند از جنس فلز، سرامیک و یا پلاستیک باشد و موجب کاهش درد و بهبود توانایی حرکتی می‌شود.

چه کسانی به تعویض مفصل لگن نیاز پیدا می‌کنند؟

تعویض مفصل لگن یا جراحی تعویض مفصل لگن، برای افرادی که مشکلات جدی در مفصل لگن خود دارند و با درمان های غیرجراحی بهبود نیافته اند ، مورد نیاز است.

این جراحی معمولاً برای افرادی که دچار آرتروز (سایریت) مفصل لگن هستند، توصیه می‌شود.

آرتروز مفصل لگن یک بیماری التهابی است که باعث تخریب طبیعی مفصل شده و علائمی مانند درد، سفتی و محدودیت حرکت در مفصل لگن ایجاد می‌کند.

علاوه بر آرتروز، دیگر شرایطی که ممکن است نیاز به تعویض مفصل لگن داشته باشند عبارتند از:

• آسیب به مفصل لگن ناشی از ضربه یا صدمه
  • التهاب مفصل لگن ناشی از بیماری‌های التهابی مانند روماتوئید آرتریت
  • نقص تشکیلی در مفصل لگن
  • عفونت مفصل لگن

با این حال، تعیین نیاز به تعویض مفصل لگن و تصمیم‌گیری درباره جراحی بستگی به ارزیابی دقیق و تشخیص پزشک شما دارد.

بیشتر بخوانید!  آرتروز زانو چیست + راه های درمان

در صورتی که مشکلاتی درمفصل لگن خود تجربه می کنید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا تشخیص و درمان مناسب را برای شما تعیین کند.

اغلب افرادی که کاندید عمل تعویض مفصل لگن هستند در رنج سنی 60 تا 80 سال قرار دارند و معمولا عمر مفصلی که تعویض شده چیزی در حدود 10 تا 15 می‌باشد.

شرایطی که می‌تواند به مفصل ران و لگن آسیب بزند و آن را به فوریتی پزشکی برای تعویض مفصل تبدیل کند، موارد زیر را شامل می‌شود:

آرتروز (Osteoarthritis):

استئوآرتریت یا همان آرتروز معمولا در اثر تحلیل و از بین رفتن غضروف مفصل و ساییده شدن استخوان‌های ران و لگن به یکدیگر به وجود می‌آید. به مرور زمان و افزایش آسیب مفصل ران، احتمال نیاز به عمل تعویض مفصل لگن افزایش می‌یابد.

برای درمان آرتروز زانو و لگن با مطب دکتر مهدی درزی تماس بگیرید.

روماتسیم مفصلی (Rheumatoid arthritis):

آرتریت روماتوئید یا همان روماتیسم مفصلی در اثر بیش فعالی سیستم ایمنی بوجود می‌آید.

روماتیسم مفصلی التهابی در مفاصل است که می‌تواند منجر به فرسایش غضروف و استخوان زیرین در مفصل لگن شود.

روماتیسم مفصلی موجب تغییر شکل مفصل لگن شده و درد و ناراحتی را برای مبتلایان به همراه خواهد داشت که با عمل مفصل لگن امکان بهبود این وضعیت وجود دارد.

برای تعویض مفصل لگن خود می‌توانید با شماره‌های مطب دکتر مهدی درزی در ارتباط باشید.

استئونکروز (Osteonecrosis):

در صورت عدم خون رسانی کافی به قسمت گرد و توپی شکل مفصل ران، امکان در رفتگی مفصل لگن، شکستگی، فرو ریختن و تغییر شکل استخوان افزایش می‌یابد.

تغییرات ظاهری مفصل لگن می‌تواند دامنه حرکتی شما را محدود کند و زندگی را به کامتان تلخ کند.

اگر درد مفصل لگن زیاد شد چه کنیم؟

اگر مفصل ران و لگن شما به هر دلیلی آسیب دید، درد آن خوب نشد و ادامه دار شد، در شرایط بحرانی زیر بهتر است تا برای تعویض مفصل لگن به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید:

• اگر درد موجب تداخل در خواب شما شود.
  • اگر درد حتی با راه رفتن با عصا و واکر بهبود پیدا نکند.
  • اگر درد علیرغم مصرف داروهای مسکن ادامه پیدا کند.
  • اگر درد بر حرکات شما مانند بالا و پایین رفتن از پله و یا حتی نشستن تاثیر بگذارد.

برای مشاوره و اطمینان از نیاز شما به تعویض مفصل لگن از طریق شماره‌های تماس دکتر درزی با ما در ارتباط باشید.

چرا نیاز به جراحی تعویض مفصل لگن داریم؟

اگر شما جز افرادی باشید که به هر علتی مفصل ران و لگن‌تان آسیب دیده باشد، نیاز به جراحی ترمیم و تعویض کامل مفصل لگن دارید.

عللی که می‌توانند منجر به تعویض مفصل ران در لگن شوند عبارتند از:

• تخریب مفصل لگن در اثر بیماری‌هایی نظیر آرتروز و یا روماتیسم مفصلی
  • خرابی سر استخوان در اثر عدم خونرسانی کافی
  • جوش بد شکستگی‌های لگن و استابولوم
  • سیاه شدگی سر مفصل ران
  • مفصل در رفته مادرزادی

در چنین مواردی شدت بیمار نه تنها با مصرف مسکن کم نشده، بلکه به صورت مداوم زیاد شده و همراه شما خواهد بود.

بیشتر بخوانید!  شکستگی زانو

پس توصیه نمی شود تا به محض مشاهده درد و ناراحتی مزمن در سر ران خود، از بهترین دکتر ارتوپد در تهران برای معاینه وقت بگیرید.

اگر نیاز به عمل فوری تعویض مفصل لگن دارید با ما تماس بگیرید.

انواع جراحی های تعویض مفصل لگن

تعویض کامل مفصل لگن

این روش یکی از رایج ترین جراحی ها می باشد.

جراح ارتوپد کل ساختار مفصل را با اجزای مصنوعی جایگذین می کند.

جراح برای پایداری یک ساقه فلزی را در استخوان ران وارد کرده، سر استخوان ران را با یک توپ فلزی جایگزین می‌کند،یک فنجان مصنوعی هم به جای سوکت قرار می گیرد.

تعویض جزئی مفصل لگن

در این روش کل ساختار تعویض نمی شود بلکه فقط توپ مفصل جایگذین می شود..

بیشتر برای افراد مسن و ترمیم انواع خاصی از شکستگی مفصل ران انجام می‌شود.

اصلاح مفصل لگن

در این روش اگر مفصل مصنوعی شل یا فرسوده شده، یا دچار عفونت شده باشد جراحی تعویض مفصل را تکرار می کنیم.

لایه‌برداری لگن

در این روش استخوان کمتری از مفصل می‌گیرد. این روش فقط در جوان‌ترهایی مؤثر است که استخوان‌های قوی و محکمی دارند.

این روش در سال های اخیر رواج کمتری داشته و در بیمارستان های محدودی انجام می شود.

آزمایشات لازم قبل از جراحی تعویض مفصل لگن

مسلم است که قبل از جراحی تعویض مفصل لگن نیاز به بررسی ساختار مفصل و استخوان‌ها و کسب اطمینان از صحت و سلامت کلی بیمار لازم است.

آزمایشات زیر از معمول‌ترین آزمایشاتی است که پزشک متخصص ارتوپد، قبل از عمل تعویض مفصل لگن آن‌ها را تجویز خواهد کرد:

• آزمایشات تصویری رادیوگرافی مانند ام آر آی و یا سی تی اسکن
  • آزمایش خون برای بررسی عدم وجود عفونت در خون
  • آزمایش نوار قلب و عکسبرداری از قفسه سینه

مراقبت های قبل از عمل تعویض مفصل لگن

قبل از تعویض مفصل لگن و ورود بیمار به اتاق عمل، پیش از هرچیز روحیه‌ی بیمار و شرایط جسمانی او مورد توجه قرار می‌گیرد.

سپس برای رسیدن به یک نتیجه رضایت بخش از عمل تعویض مفصل لگن، سوالاتی از بیمار پرسیده می‌شود که در روند جراحی موثر خواهد بود:

• بررسی میزان درد و وضعیت مفصل لگن در بیمار
  • بررسی سابقه پزشکی بیمار و داروهایی که مصرف می‌کند
  • بررسی رادیوگرافی و عکس‌های گرفته شده پیش از اقدام به تعویض مفصل لگن
  • بررسی وضعیت فعالیت‌هایی نظیر لنگ زدن حین راه رفتن و یا وجود محدودیت حرکتی
  • بررسی وضعیت جسمانی و سنجش تغییرات ظاهری اندام نظیر کوتاهی اندام‌های تحتانی فرد

نحوه جراحی مفصل لگن چگونه است؟

عمل جراحی تعیض مفصل لگن توسط پزشک متخصص ارتوپد و تحت بیهوشی در بیمارستان انجام می‌شود.

مدت زمانی که این عمل به طول می‌انجامد چیزی در حدود 1 الی 2 ساعت می‌باشد و ممکن است با توجه به وضعیت ساختار مفصل ران، پیچیدگی جراحی تغییر یابد و مدت زمان بیشتری هم طول بکشد.

برای جراحی تعویض مفصل لگن نیاز است تا جراح ارتوپد:

1. برشی بر روی عضلات لگن بیمار ایجاد کند.
  2. استخوان و غضروف توپی شکل و آسیب دیده را بردارد.
  3. مفصل مصنوعی را که شامل یک کره فلزی می‌باشد را در محل مفصل تخلیه شده قرار داده و به کمک یک ساقه فلزی آن را به استخوان ران متصل می‌کند.
  4. جراحی تعویض مفصل پایان یافته و عضلات و بافت لگن بخیه زده شده و پانسمان می‌گردد.
بیشتر بخوانید!  تعویض مفصل زانو

برای تعیین نوبت عمل تعویض مفصل لگن با دکتر مهدی درزی تماس بگیرید.

مراقبت های بعد از عمل تعویض مفصل لگن

بعد از جراحی تعویض مفصل لگن نیاز به مراقبت‌هایی دارید تا هرچه زودتر از بستر بیماری خارج شوید و به زندگی روزمره خودتان ادامه دهید.

مراقبت‌های بعد از تعویض مفصل ران و لگن عبارتند از:

• به مدت حداقل 3 هفته استراحت مطلق داشته باشید.
  • داروها و مسکن‌های تجویز شده را در زمان مقرر مصرف کنید.
  • پانسمان زخم را که ترشحات ناشی از عمل را به خود جذب می‌کند عوض کنید.
  • به محل زخم برسید و با رعایت بهداشت از بروز عفونت در این ناحیه جلوگیری کنید.
  • برای تقویت عضلات لگن خود حرکات نرمشی که پزشک توصیه می‌کند را انجام دهید.
  • به مدت 3 الی 5 هفته برای راه رفتن از دیگران کمک بگیرید و پس از آن برای راه رفتن از متخصص ارتوپد مشورت بگیرید.

معایب تعویض مفصل لگن بعد از جراحی چیست؟

عوارضی که ممکن است بعد از عمل تعویض مفصل لگن تجربه کنید عبارتند از:

• عفونت در مفصل لگن
  • لخته شدن خون در رگ‌ها
  • کوتاهی و تغییر در اندازه استخوان پا
  • شل شدگی ایمپلنت‌ها و مفاصل تعویض شده در لگن
  • شکستگی استخوان‌های سالم در اثر فشار بیش از اندازه
  • خارج شدن و در رفتگی مفصل جدید از حفره اصلی خود

برای پیشگیری از بروز هرگونه عوارضی بعد از عمل تعویض مفصل لگن، به توصیه‌ها و دستورات پزشک خود گوش کنید و آن‌ها را به دقت انجام دهید.

زندگی بعد از جراحی تعویض مفصل لگن

تا چند هفته بعد از عمل فعالیت های شما کم و محدود می شود.

برای جلوگیری از سفتی مفاصل و مشکلات گردش خون باید روزانه کمی پیاده روی داشته باشید.

فیزیوتراپی نقش مهمی در بهبودی شما بعد از عمل خواهد داشت که جلسات منظم و پی در پی باعث تقویت عضلات شما می شود.

سرعت برگشتن به حالت عادی و انجام کارهای روزمره بستگی به شرایطی مانند سن،شغل،شرایط عضلات و تناسب اندام دارد.

هزینه تعویض مفصل لگن چقدر است؟

هزینه و قیمت عمل تعویض مفصل لگن به موارد گوناگونی از جمله شدت و حاد بودن مشکل مفصلی، دستمزد جراح ارتوپد، هزینه‌های جانبی ناشی از عمل در بیمارستان و مواردی از این دست بستگی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر از هزینه عمل تعویض مفصل لگن با ما تماس بگیرید.

چرا دکتر مهدی درزی را برای تعویض مفصل لگن انتخاب کنیم؟

دکتر مهدی درزی یکی از بهترین پزشکان فوق تخصصی ارتوپد و جراحی ارتوپدی می‌باشد که علاوه بر تحصیل در دوره پزشکی عمومی، در رشته فوق تخصصی جراحی ارتوپد نیز تحصیل کرده‌اند.

ایشان سوابق درمان و جراحی بسیاری را در طی فعالیت‌هایشان در شهرهای دزفول، همدان و تهران به دست آورده‌اند. دکتر مهدی درزی خدمات درمانی خود را در حوزه درمان ناهنجاری‌های ارتوپدی و در زمینه‌های زیر را به بیمارانشان ارائه می‌دهند:

ایشان به طور تخصصی در حوزه درمان و جراحی اختلالات و شکستگی‌های آرنج فعالیت می‌کنند و در صورتی که شما نیاز به دریافت هر یک از این خدمات داشتید، می‌توانید با مطب دکتر مهدی درزی تماس بگیرید.

2 دیدگاه دربارهٔ «تعویض مفصل لگن»

1. سلام. راه رفتن بعد از تعویض مفصل آسیبی به مفصل جدید وارد نمیکنه؟
    اصلا چقدر باید راه بریم که برای بهبودی خوب باشه؟

1. بیمار زیر نظر پزشک از فردای عمل جراحی توسط واکر راه اندازی می‌شود.
      راه رفتن با دستور پزشک هیچگونه آسیبی به مفصل نخواهد زد.
      میزان راه رفتن بسته به تحمل درد بیمار و قدرت عضلانی متفاوت است و از نیم ساعت در روز بعد از عمل تا چند ساعت در هفته اول بعد از عمل متفاوت است.