تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل زانو

فهرشت مطالب

5
(2)

آرتروپلاستی زانو که به عنوان جایگزینی کامل زانو نیز شناخته می شود، بیشتر به عنوان تعویض کامل زانو شناخته می شود.

تعویض مفصل زانو به منظور کمک به کاهش درد و بهبود عملکرد زانو در فردی با زانو درد شدید انجام می شود.

این عمل شامل برداشتن استخوان و غضروف آسیب دیده از استخوان ران، درشت نی و گاهی کشکک و سپس جایگزینی آن با یک مفصل مصنوعی ساخته شده از فلز، پلاستیک و آلیاژ پلیمری است.

یکی از مهم ترین دلایل از دست دادن مفصل زانو، ساییدگی و پارگی مفصل به دلیل آرتروز زانو است.

آرتریت زانو یک بیماری پیشرونده است که در افراد در سنین مختلف رخ می دهد، راه حل هایی برای درمان این بیماری وجود دارد، اما می توان گفت اصلی ترین و بهترین روش درمان آرتروز زانو جراحی تعویض مفصل زانو است.

چه زمان به جراحی تعویض مفصل نیاز داریم؟

چه زمان به جراحی تعویض مفصل نیاز داریم؟
چه زمان به جراحی تعویض مفصل نیاز داریم؟

جراحی تعویض مفصل زانو معمولا زمانی ضروری خواهد بود که مفصل زانو ساییده شده و یا آسیب دیده باشد، به طوری که تحرک روزمره شما به طرز محسوسی کاهش پیدا کرده و راه رفتن و استراحت کردن شما با درد بسیار زیادی همراه باشد.

شایع‌ترین علت تعویض مفصل زانو در جوانان و افراد مسن، بیماری آرتروز زانو بوده که به سلامت این عضو از بدن آسیب شدیدی وارد می‌کند.

از دیگر عللی که زمینه‌ای قطعی برای عمل جراحی تعویض مفصل زانو به شمار می‌روند، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نقرس
  • هموفیلی
  • روماتسیم مفصلی
  • آسیب دیدگی مفصل زانو در اثر آرتروز
  • تغییر شکل زانو همراه با درد و از بین رفتن غضروف
  • مرگ استخوان در مفصل به علت مشکلات خون رسانی (نکروز مفصلی)

علت انجام جراحی تعویض مفصل زانو

از بین رفتن غضروف، ساییدگی مفصل، التهاب آن و در نهایت بی اثر بودن درمان های غیرجراحی مانند فیزیوتراپی، ورزش های خاص و داروهای خوراکی از علل اصلی تعویض مفصل زانو هستند.

در این مرحله پزشک ارتوپد با انجام جراحی و استفاده از پروتزهای مصنوعی مخصوص به بهبود وضعیت بیمار کمک می کند و پس از طی دوره نقاهت، درد زانو به طور کامل از بین می رود.

در ادامه مواردی که موجب ساییدگی استخوان می شوند را نام می بریم.

  • پوکی استخوان
  • آرتروز
  • روماتیسم مفصلی
  • ضربه و آسیب به زانو

به طور کلی در موارد زیر تعویض مفصل زانو انجام می شود.

  • زانو دردی که حتی در زمان استراحت هم ادامه دارد و شما احساس میکنید.
  • سفتی یا درد زانو که در فعالیت‌های روزمره اختلال ایجاد می‌کند.
  • بروز تغییر شکل در مفصل زانو
  • انحطاط شدید مفصل زانو که با اشعه ایکس مشخص می‌شود.

هدف از جراحی تعویض مفصل زانو چیست؟

تمامی کسانی که از بین رفتن مفصل زانو را تجربه کرده‌ اند می‌ دانند که این مسئله تا چه حد برای آنها محدودیت آفرین و دردآور است.

قطعاً این اختلال باید خیلی زود درمان شود در غیر این صورت ساییدگی استخوان‌ ها در حد شدید اتفاق می‌ افتد ضمن آنکه این عارضه دردآور است و به هیچ عنوان با مراقبت بیشتر بهبود پیدا نمی‌ کند.

از بین رفتن مفصل زانو اگر به طور کامل اتفاق افتاده باشد تنها با انجام جراحی و تعویض مفصل است که می‌ توان شرایط جسمانی افراد را بهبود بخشید.

تعویض مفصل زانو زمانی انجام میشود که متخصصان از دیگر فرایندهای درمانی کم تهاجم نتایجی که باید را به دست نیاورده و هر لحظه به شدت آسیب و درد افراد افزوده میشود.

قطعاً متخصصان پیش از آنکه اقدام به تعویض مفصل زانو کنند روش‌ هایی از جمله دارو درمانی و فیزیوتراپی را انجام داده و به کاهش وزن افراد کمک می‌ کنند.

البته استفاده از دستگاه‌ های جانبی نیز بر بهبود این عارضه موثر است، اما اگر باعث بهبود کامل نشود نیاز است که فرد تحت جراحی قرار بگیرد.

مهمترین هدف پزشکان از جراحی مفصل زانو این است که روند طبیعی سیستم حرکتی را به حالت عادی برسانند.

زانوها بخش‌ های مهمی از سیستم حرکتی هستند که بخش عمده‌ ای از وزن بدن را تحمل می‌ کنند مهم است که این استخوان‌ های حساس با یک مفصل کاملاً سالم و منعطف محافظت شده تا عملکرد طبیعی بدن هنگام حرکت حفظ شود.

برای درمان آرتروز زانو و تعویض مفصل زانو با ما تماس بگیرید.

جراحی تعویض مفصل زانو چه مزایایی دارد؟

مفصل زانو یکی از پیچیده‌ترین و حساس‌ترین مفاصل در بدن است که در اثر عارضه‌هایی نظیر آرتروز ممکن است آسیب ببیند و تخریب مفصل زانو را به همراه داشته باشد.

در چنین شرایطی نیاز است تا عمل تعویض مفصل زانو صورت گیرد تا از صدمات احتمالی جلوگیری شود.

جراحی تعویض مفصل زانو عملی موثر برای بازتوانی و بهبود عملکرد این مفصل در بدن می‌باشد که در صورت تایید پزشک متخصص ارتوپد، انجام پذیر خواهد بود.

  • بعد از عمل بدون درد و سفتی مفاصل می‌توانید حرکت کنید
  • می توانید فعالیت های موردنظرتان را انجان دهید
  • کیفیت زندگی و سلامت تان بالا می رود
  • از بین رفتن  درد و سفتی
بیشتر بخوانید!  شکستگی آرنج

در ادامه بیشتر به عمل تعویض مفصل زانو و مزایای آن می‌پردازیم تا در صورت نیاز به جراحی، به مطب دکتر مهدی درزی مراجعه کنید و اقدامات لازم برای عمل را در پیش بگیرید

تعویض مفصل زانو به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

تعویض مفصل زانو جراحی حساسی به شمار می‌رود که معمولا تنها زمانی انجام آن توصیه می‌شود، که سایر روش‌های درمانی مانند فیزیوتراپی یا تزریق ژل و پی آر پی پاسخگو نبوده باشد و وضعیت درد و ناراحتی مفصل زانو رو به بهبودی نرود.

افرادی که کاندید مناسب برای تعویض مفصل زانو به شمار می‌روند، عبارتند از:

  • افرادی که درد شدید در زانو دارند و با کاهش کیفیت زندگی رو به رو هستند.
  • افرادی که به دلیل عدم تحرک دچار مشکل در فعالیت‌های روزمره خود شده‌اند.
  • افرادی که درد شدید، تورم و عدم توانایی در حرکت دادن مفصل زانوی خود تجربه می‌کنند.

به طور کلی می‌توان گفت که تمامی افرادی که در زندگی روزمره درد زیادی در ناحیه زانو احساس می‌کنند و یا با مشکل در حرکت رو به رو هستند و درمان‌های متفرقه تغییری در میزان درد ایجاد نکرده باشد، کاندیدی برای عمل تعویض مفصل به شمار می‌رود.

انواع جراحی تعویض مفصل زانو

برای عمل جا به جا کردن و نو سازی مفصل زانو دو راه وجود دارد.

جراحی تعویض مفصل زانو یک روش جراحی است که در صورت خرابی شدید مفصل زانو عدم بهبود با روشهای غیرجراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ادامه، برخی از انواع جراحیعویض مفصل زانو را بررسی می‌کنیم:

تعویض مفصل کامل (Total Knee Replacement)

در این روش، سطح های سفیده مفصل زانو با پروتزهای فلزی و پلاستیکی جایگزین می‌شوند.

تعویض مفصل آسیب دیده زانو زمانی به طور کامل انجام می‌شود که مفصل کاملا آسیب دیده باشد و برای بهبود عملکرد، نیاز به تعویض کامل مفصل آسیب دیده زانو وجود دارد.

این جراحی معمولاً برای بیمارانی که دچار آرتروز زانو هستند و تمامی سطوح مفصل زانو آسیب دیده‌اند، انجام می‌شود.

تعویض نیمه مفصل (Partial Knee Replacement)

در این روش، فقط بخشی از مفصل زانو آسیب دیده است، جایگزین می‌شود.

تعویض جزئی مفصل زانو برای مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تنها بخشی از مفصل آسیب دیده باشد و با برداشتن همان قسمت آسیب دیده، کیفیت زندگی بیمار به حالت قبل بازگشته و دوره نقاهت کوتاه‌تری نیز نسبت تعویض کامل مفصل دارد.

این روش برای بیمارانی که فقط یک بخش از مفصلانو آسیب دیده است و سایر بخش‌ها سالم هستند، مناسب است.

تعویض مفصل دوگانه (Bilateral Knee Replacement)

در این روش، هر دو زانو به صورت همزمان جایگزین می‌شوند.

این روش برای بیمارانی که هر دو زانویشان دچار آرتروز یا آسیب شده‌اند، استفاده می‌شود.

تعویض مفصل با استفاده از روش‌های نوین

در چند سال اخیر، روش‌های جدیدی برای تعویض مفصل زانو توسعه یافته است.

از جمله تکنیک‌های جراحی روباتیک و استفاده از پروتزهای سفید و سفت و مقاوم.

مهمترین مرحله پس از جراحی تعویض مفصل زانو، فیزیوتراپی و تمرینات توانبخشی است که به بیمار کمکی میکند عضلاتش قوی‌تر شوند.

تعویض مفصل زانو با لیزر

تعویض مفصل زانو با لیزر
تعویض مفصل زانو با لیزر

پیشرفت علم و تکنولوژی باعث شده تا حتی در علوم پزشکی متخصصان برای درمان آسیب‌ های جسمانی از دستگاه‌ های خاصی مثل لیزر استفاده کنند.

امروزه پزشکان می‌ توانند برای تعویض مفصل زانو از لیزر استفاده کنند که جایگزین مناسبی برای روش‌ های قدیمی‌ تر بوده و می‌ تواند دقیقاً مطابق با جراحی‌ های باز اثربخشی مطلوبی داشته باشد، ضمن آنکه کمترین میزان خطر و عوارض را در پی دارد.

انواع لیزری که برای تعویض مفصل زانو استفاده میشود از قدرت نوری استفاده می‌ کنند که باعث عملکرد بهتر و سریع‌ تر پزشک شده و ریکاوری بیماران با سرعت بالاتری طی میشود.

استفاده از لیزر در انواع جراحی‌ ها باعث شده تا متخصصان اولویت کار خود را بکارگیری این نوع تجهیزات نوین قرار داده و کمتر کسانی هستند که به جراحی‌ های سنتی و باز روی می‌ آورند، مگر آنکه نیاز باشد با توجه به وضعیت بیماران پزشک دسترسی بیشتری به محل آسیب دیده داشته باشد.

زمانی که برای تعویض مفصل زانو از لیزر استفاده میشود قطعاً آسیب‌ های ناشی از جراحی را متحمل نشده و مشکلاتی از جمله خونریزی، آسیب دیدگی بافت‌ های مجاور و پارگی عروق رخ نمی‌ دهد ضمن آنکه فرایند عمل در مدت زمان بسیار کوتاه و با موفقیت بیشتر انجام می‌ پذیرد.

اگر متخصصان برای تعویض مفصل زانو اولیه از لیزر استفاده کنند این فرایند با کمترین میزان درد انجام میشود و دقت بالای این نوع تجهیزات باعث میشود تا پزشکان عملکرد بهتری داشته و فرایند جراحی با حساسیت بیشتر انجام می‌ پذیرد.

پزشکانی که جهت تعویض مفصل زانو از تجهیزات خاص همچون لیزر استفاده می‌ کنند این اطمینان را به افراد می‌ دهند که این نوع جراحی باعث افزایش عمر مفصل جدید میشود و البته عوارض جانبی تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و خیلی زود شاهد عملکرد طبیعی مفصل جایگزین خواهند بود.

اکثر کسانی که برای تعویض مفصل زانو به پزشک مراجعه می‌ کنند برای آغاز درمان متخصصان استفاده از تجهیزات نوین از جمله لیزر یا فرایند تعویض مفصل زانو به روش رباتیک را مورد استفاده قرار می‌ دهند که البته نتایج بسیار خوبی به همراه دارند.

بیشتر بخوانید: آرتروز زانو چیست و چطور درمان می‌شود؟

روش‌های گوناگون عمل تعویض مفصل زانو در بزرگسالان و جوانان

انواع دیگری از جراح وجود دارد که جایگزینی برای تعویض مفصل زانو به شمار می‌روند، اما نتایج این روش‌های درمانی غالبا در دراز مدت مطلوب نیستند.

انواع روش‌‎های گوناگون برای عمل تعویض مفصل زانو، شامل موارد زیر می‌باشند:

آرتروسکوپی زانو

آرتروسکوپی زانو  زانو یک روش جراحی است که می تواند مشکلات مفصل زانو را تشخیص داده و درمان کند، در طی این عمل جراحی، جراح برش بسیار کوچکی در زانوی فرد ایجاد می کند و دوربین بسیار کوچکی به نام «آرتروسکوپ» را در زانوی فرد قرار می دهد.

این دوربین به پزشکان اجازه می دهد تا وضعیت زانو را روی مانیتور ببینند، سپس جراح می تواند وضعیت و مشکل زانو را بررسی کرده و در صورت لزوم با استفاده از ابزارهای کوچک جراحی مشکل زانو را حل کند.

آرتروسکوپی می تواند بسیاری از مشکلات زانو مانند پارگی منیسک زانو و مشکلات کشکک زانو را حل کند، همچنین می تواند رباط های مفصل زانو را ترمیم کند.

بیشتر بخوانید!  تعویض مفصل لگن

این نوع جراحی خطرات محدودی دارد و اکثر بیماران نتایج خوبی از این جراحی می گیرند و زمان و دوره بهبودی به شدت مشکل زانو و پیچیدگی عمل جراحی بستگی دارد.

استئوتومی زانو

استئوتومی زانو زمانی انجام می شود که بیمار در مراحل اولیه آرتروز زانو باشد و فقط یک طرف مفصل آسیب دیده باشد لذا با برداشتن فشار و وزن از روی مفصل آسیب دیده شاهد تسکین درد و همچنین بهبود دامنه حرکتی مفصل خواهیم بود.

استئوآرتریت زمانی رخ می دهد که استخوان های زانو و ساق به درستی در یک راستا قرار نگیرند، این وضعیت می تواند منجر به فشار در داخل و خارج زانو شود.

با گذشت زمان، این فشار باعث ساییدگی غضروف مفصلی می شود که از استخوان ها محافظت می کند، که در نهایت منجر به درد و سفتی در زانوها می شود.

برای تعیین نوبت آرتروسکوپی زانو با مطب دکتر مهدی درزی تماس بگیرید.

آمادگی پیش از جراحی تعویض مفصل زانو

آمادگی پیش از جراحی تعویض مفصل زانو
آمادگی پیش از جراحی تعویض مفصل زانو

قبل از عمل تعویض مفصل زانو ابتدا باید با یک پزشک ارتوپد پنجه طلا مشورت‌های لازم را انجام دهید.

از سویی اگر بیماری زمینه‌ای دارید که ممکن است در طول جراحی خطر ساز باشد.

بهتر است با پزشک مربوطه نیز مشورت‌های لازم را داشته باشید.

اقدامات و مراقبت‌های قبل از جراحی تعویض مفصل زانو عبارتند از:

  • انجام آزمایش‌های خون برای بررسی عفونت
  • انجام تحقیقات مورد نیاز از جرح ارتوپد مربوطه
  • بستری شدن در زمان مقرر و پیش از عمل در بیمارستان
  • فراهم کردن ابزار مورد استفاده برای بعد از عمل تعویض مفصل
  • مشاوره پیش از عمل با دکتر ارتوپد و پزشک سایر بیماری‌های زمینه‌ای

دکتر مهدی درزی بهترین انتخاب برای کسب مشاوره پیش از جراحی تعویض مفصل زانو! با ما تماس بگیرید!

روند جراحی تعویض مفصل زانو چگونه است؟

تعویض مفصل زانو عملی تقریبا طولانی مدت بوده و بین 1 الی 2 ساعت زمان برای این جراحی نیاز است.

برای اجرای عمل جراحی تعویض مفصل زانو، پزشک ارتوپد اقدامات زیر را به عمل می‌رساند:

ابتدا بیهوشی عمومی و یا بیهوشی اسپاینال (کمری) توسط پزشک بیهوشی انجام می‌شود.

سپس با استریل کردن محل جراحی، به کمک تیغ جراحی برشی روی زانو ایجاد خواهد شد. در نهایت عمل تعویض مفصل زانو آغاز شده و پزشک متخصص ارتوپد به برداشتن مفصل و بافت آسیب دیده می‌پردازد.

سپس مفصل‌های مصنوعی از جنس پلاتین یا تیتانیوم برای جایگزینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مفاصل آسیب دیده با این مفاصل مصنوعی و توسط پزشک ماهر ارتوپد به کمک پین و مهره‌هایی از جنس همان مفاصل، جایگزین خواهند شد.

آیا نتیجه عمل تعویض مفصل زانو دائمی است؟

زمانی که صحبت از جراحی برای تعویض مفصل زانو میشود بیماران با نگرانی زیادی مواجه میشوند و از پزشک خود می‌ خواهند که در این مورد توضیحات تکمیلی را به آنها ارائه دهند.

مهمترین سوالی که در ذهن بیماران نقش می‌ بندد این است که آیا نتیجه عمل تعویض مفصل زانو دائمی است و بعد از آن نیازی به طی کردن دیگر روش‌ های درمانی نخواهند داشت؟

از نظر متخصصان برتر فرقی نمی‌ کند که تعویض مفصل زانو به چه روشی انجام شود گاهاً نیاز است که این عمل به صورت جراحی باز انجام شده یا پزشک تعویض مفصل زانو را به صورت رباتیک مناسب‌ تر می‌ داند.

در هر صورت این متخصصان هستند که با مهارت و تجربه بسیار بالا اگر اقدام به تعویض مفصل زانو کنند این اطمینان را به بیماران خود می‌ دهند که نتیجه آن دائمی بوده و برای همیشه با یک مفصل کاملا سالم می‌ توانند از عملکرد طبیعی زانوها بهره‌ مند شود.

اما اگر به دنبال دریافت نتیجه دائمی از عمل تعویض مفصل زانو هستید باید مراقبت‌ های دوره نقاهت را جدی بگیرید.

تعویض مفصل زانو در شمار عمل‌ های کم تهاجم قرار می‌ گیرد اما این مسئله به این معنا نیست که این عمل به سادگی انجام میشود یا مراقبت‌ های بعد از آن چندان اهمیت ندارد.

متخصصان معتقدند که مراقبت‌ های دوره نقاهت مانند فیزیوتراپی و نرمش به عملکرد بهتر مفصل کمک می‌ کند البته این مراقبت‌ ها باید همیشگی باشد و هنگام نشستن و برخاستن حتماً از اعمال فشار مضاعف بر زانو و مفصل تعویضی جلوگیری نمایید.

با این حال فرقی نمی‌ کند که تعویض مفصل زانو برای تک زانو انجام شده باشد یا برای هر دو زانو، در هر صورت افراد موظفند که حتی بعد از بهبودی کامل از وضعیت و سلامت مفاصل خود محافظت کرده تا مبادا اختلالی در کارکرد آنها اتفاق بیفتد.

در صورت بروز هرگونه مشکل نیاز است که در روند تعویض مفصل زانو تجدید نظر شود و گاهاً افراد به عمل‌ های اصلاحی نیاز پیدا می‌ کنند.

با این حال متخصصان معتقدند که اگر این عمل در شرایط کاملاً ایمن انجام شود و پس از عمل برای تقویت عضلات اقدام کنید نتیجه‌ ای دائمی داشته و بعد از آن دیگر با آسیب‌ های حرکتی و محدودیت مواجه نخواهید شد.

اقدامات پس از جراحی تعویض مفصل زانو

اقدامات پس از جراحی تعویض مفصل زانو
اقدامات پس از جراحی تعویض مفصل زانو

هر نوع عمل جراحی که با بیهوشی همراه باشد عوارض خاص خود را خواهد داشت.

در نتیجه لازم است تا دقت و حساسیت بیشتری را بعد از عمل جراحی به خرج دهید تا از عوارض ناشی از عمل جراحی در امان باشید.

توصیه‌های پزشکان ارتوپد بر این است که:

  • از زخم‌های عمل جراحی مراقبت کنید و مراقب باشید که زخم‌ها خیس نشوند.
  • برای افزایش میزان گردش خون در بدن ورزش‌های مخصوص ران، ساق و مچ پا را انجام دهید.
  • رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید تا شاهد بهبود زخم و تقویت عضلات زانوی خود باشید.
  • فیزیوتراپی به تعداد جلساتی که توسط فیزیوتراپ و متخصص ارتوپد تجویز می‌شود را مرتبا انجام دهید.
  • داروهای مسکن تکسین دهنده درد و کاهنده التهابات ناشی از عمل جراحی تعویض مفصل زانو را که پزشک تجویز کرده را در زمان مقرر مصرف کنید.
  • مصرف داروهای رقیق کننده خون بعد از عمل تعویض مفصل زانو برای جلوگیری از ایجاد لخته، در زمان مقرر الزامی می‌باشد.

طول درمان و دوره ی ریکاوری پس از عمل به چه میزان است؟

بعد از انجام فرایندهای درمانی جهت تعویض مفصل زانو افراد با این مسئله مواجه هستند که چه مدت زمان طول می‌ کشد تا بتوانند به درستی راه رفته بدون آنکه درد و محدودیتی را تجربه کنند.

در این زمینه حتماً با پزشک خود صحبت کنید متخصصان معتقدند که افراد با توجه به شرایط جسمانی متفاوتی که دارند دوره نقاهت یا ریکاوری را متفاوت از یکدیگر سپری می‌ کنند.

بیشتر بخوانید!  شکستگی زانو

برخی از افراد شرایط جسمانی بهتری داشته و از آنجایی که عمل به خوبی پیش رفته ممکن است خیلی زود بتوانند حرکت را آغاز کنند.

اما مهم است که بعد از تعویض مفصل زانو حتماً جلسات فیزیوتراپی را به طور مرتب سپری کرده تا ضمن تقویت عضلات جانبی به بهبود وضعیت مفصل تعویضی کمک کنید.

اگر مراقبت‌ های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو به درستی انجام شود ریسک ابتلا به عفونت، خونریزی و دیگر عوارض جانبی کاهش پیدا می‌ کند و قطعاً این نوع مراقبت‌ ها بر عملکرد طبیعی بدن اثرگذار بوده و طول دوره درمان و ریکاوری را تا حد چشمگیری کاهش می‌ دهد.

با تمام این تفاسیر باید بدانید که شرایط جسمانی افراد با یکدیگر یکسان نیست برای تعویض مفصل زانو حتماً به پزشکان برتر مراجعه کنید تا این اطمینان به شما داده شود که عملکرد طبیعی بدن بعد از جراحی باز می‌ گردد.

اما برای آغاز حرکت حتماً نظر پزشک معالج را جویا شوید برخی از افراد نهایتاً یک ماه بعد از جراحی می‌ توانند با سرعت آهسته‌ تری حرکت را آغاز کنند و عده دیگر نیاز است که حداقل سه ماه با احتیاط بیشتر از وضعیت و سلامت مفصل تعویضی مراقبت کنند.

اما در نهایت هر چقدر هم که وضعیت بیماران حساس باشد حدوداً 3 ماه بعد از جراحی افراد می‌ توانند به آسانی راه رفته بدون آنکه دردهای گذشته را تجربه کنند.

خطرات جراحی تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو عملی رایج است که به طور عمده و با توجه به میزان مهارت پزشک متخصص ارتوپد، عارضه و خطر خاصی ندارند.

مانند هر عمل جراحی دیگری، خطرات و مزایایی وجود دارد که ممکن است بعد از تعویض مفصل زانو تجربه کنید از جمله:

  • عفونت زخم
  • ترومبوز ورید عمقی
  • عفونت ناشی در زخم بعد از عمل
  • احساس سفتی و خشکی در مفصل
  • خونریزی غیر منتظره در مفصل زانو
  • آسیب رباط، شریان‌ها یا اعصاب اطراف مفصل

جراحی تعویض مفص زانوی بی‌خطر با دکتر مهدی درزی | همین حالا با ما تماس بگیرید.

هزینه عمل زانو با بیمه تامین اجتماعی

بسته به نوع بیمه و بیمارستانی که در آن درمان می شوید، بخشی از هزینه این جراحی توسط بیمه تامین اجتماعی پرداخت می شود.

از آنجایی که این جراحی یک درمان اجباری است، بیمه های درمانی هزینه آن را پرداخت می کنند.

برخی از بیمه های درمانی خصوصی نیز این هزینه را پرداخت می کنند.

البته این بسته به نوع قرارداد شما متفاوت خواهد بود.

سوالات متداول

هزینه عمل تعویض مفصل زانو چقدر است؟
هزینه عمل تعویض مفصل زانو چقدر است؟

هزینه عمل تعویض مفصل زانو چقدر است؟

هزینه‌هایی که برای عمل جراحی تعویض مفصل زانو در نظر گرفته می‌شوند به عوامل متعددی بستگی دارند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • هزینه بستری شدن در بیمارستان (با توجه به نوع بیمارستان و مرکز متفاوت است)
  • آمادگی های پیش از جراحی مانند عکسبرداری ها، آزمایشات
  • شرکت در جلسات فیزیوتراپی برای آمادگی عمل تعویض مفصل زانو
  • مهارت، تجربه و سرعت پزشک ارتوپد در جراحی
  • قیمت ابزارها و تجهیزات مورد استفاده در طول عمل
  • دستمزد و هزینه‌های پرداختی جراح و دستیاران در عمل تعویض مفصل زانو
  • عصا و یا واکر که برای حداقل 1 ماه پس از جراحی مورد نیاز بیمار می باشد
  • داروهایی که پزشک پس از جراحی تجویز می کند

هزینه تعویض مفصل زانو برای هر پزشک متفاوت بوده و برای تعیین آن نیاز است تا با دکتر خود مشورت‌های لازم را انجام دهید.

به طور کلی هزینه تعویض مفصل زانو برای پروتز حدود 15 تا 25 میلیون تومان و برای بیمارستان های خصوصی 20 تا 30 میلیون تومان است.

البته باید هزینه های دیگری از جمله فیزیوتراپی و موارد دیگر در نظر گرفته شود.

قیمت مفصل مصنوعی زانو

قیمت پروتز زانو با توجه به برندی که انتخاب می کنید متفاوت است اما برندهای خارجی مانند زیمر معمولا بین 15 تا 25 میلیون تومان است.

هزینه‌های مربوط به بیمارستان

هزینه های مربوط به بیمارستان بسته به بیمارستانی که پزشک و جراح شما جراحی را انجام می دهد متفاوت است.

باز هم مربوط می شود که بیمارستان خصوصی باشد یا دولتی، اما بیمارستان خصوصی با توجه به تعداد روزهای بستری و موارد دیگر در نظر گرفته می شود که در بیمارستان های خصوصی بین 15 تا 30 میلیون تومان است.

همچنین بخوانید: تعویض مفصل لگن + هزینه عمل، مزایا و معایب

مزایای جراحی تعویض مفصل زانو چیست؟

تعویض مفصل زانو درد و ناراحتی ناشی از آسیب‌‌هایی که در اثر ساییده شدن استخوان‌های زانو روی یکدیگر به وجود آمده را درمان خواهد کرد. از مزایا و فواید عمل تعویض مفصل زانو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رفع خشکی و سفتی عضلات زانو
  • تغییر شکل و نرمال شدن استخوان زانو
  • از ببن بردن درد در کشکک و مفصل زانو
  • بهبود کفیت زندگی و استقلال در فعالیت‌های روزمره مانند راه رفتن

مدت زمان عمل تعویض مفصل زانو چقدر است؟

این جراحی 1 الی 2 ساعت طول می کشد، و به نسبت پیچیدگی عمل و زمانبندی دقیق آن در بیماران مختلف متفاوت است.

بهترین سن برای جراحی تعویض مفصل زانو؟

طول عمر مفید مفاصل مصنوعی زانو که جایگزین استخوان کشکک و کاسه زانوی آسیب دیده می‌‎شود، معمولا 20 الی 25 سال است. بنابراین بهترین سن برای تعویض مفصل زانو قبل از 60 سال می‌باشد.

دوره نقاهت بعد از عمل جراحی تعویض مفصل زانو چقدر است؟

بیمار بعد از عمل تعویض مفصل زانو 3 الی 5 روز، وابسته به وضعیت زخم بعد از جراحی در بیمارستان بستری خواهد شد. از طرفی دوره نقاهت بیمار بعد از عمل جراحی تعویض مفصل زانو، به مدت 3 الی 6 هفته نیاز به استراحت دارد.

چه کسانی نباید تعویض مفصل زانو را انجام دهند؟

بهترین سن برای جراحی تعویض مفصل زانو
بهترین سن برای جراحی تعویض مفصل زانو

با اینکه تعویض مفصل زانو برای بسیاری از افراد مناسب بوده و ناراحتی آن‌ها را به سرعت از بین می‌برد، اما گزینه مناسبی برای تمام افراد نمی‌باشد.

اگر در خون یا حتی زانوی خود عفونتی دارید و یا اگر به بیماری‌های حاد عروق قلبی مبتلا هستید، نباید جراحی تعویض مفصل زانو را انجام دهید.

آیا نتیجه عمل تعویض مفصل زانو دائمی است؟

جراحی تعویض مفصل زانو نقش مهمی در بهبود وضعیت بیمار خواهد داشت.

اما برای به دست آوردن بهترین نتیجه از عمل و حداکثر طول عمر پروتز لازم است یک سری اقدامات انجام شود.

  • مراجعه به بهترین دکتر
  • انجام فیزیوتراپی
  • مراقبت های دوره ی نقاهت
  • مراقبت های همیشگی بیمار از پروتز

تعویض مفصل زانو خود را به دکتر مهدی درزی بسپارید!

دکتر مهدی درزی یکی از توانمندترین پزشکان ارتوپد در غرب تهران هستند که پس از کسب تحصیلات دانشگاهی و اخذ مدرک تخصص جراحی ارتوپد، به مدت 6 سال در شهر دزفول استان خوزستان در خدمت درمان و جراحی مردم بودند.

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حرفه‌ای ایشان در شهرهای دزفول و تهران و ویزیت بیش از 100 هزار بیمار در طی این سال‌ها، دکتر مهدی درزی را به پزشک معتمد ارتوپد بیماران ایشان تبدیل کرده است.

سابقه درخشان بیش از 5 هزار عمل موفق دکتر درزی سبب تمایز او از سایر پزشکان متخصص ارتوپد در ایران شده است.

برای درمان اختلالات و جراحی‌هایی نظیر تعویض مفصل زانو، تعویض مفصل لگن، آرتروسکوپی زانو و تزریق ژل و پی آر پی در مطب دکتر مهدی درزی همین حالا با شماره‌های قرار داده شده در سایت تماس بگیرید.

مشاهده نشانی و شماره های تماس مطب

آیا این مطلب برای شما کاربردی بود؟

برای رأی دهی روی ستاره‌ها کلیک کنید.

میانگین رضایت کاربران: 5 / 5. تعداد رای ها: 2

هیچ رأی ثبت نشده... اولین نفر باشید!

10 دیدگاه دربارهٔ «تعویض مفصل زانو»

    1. برندینگ پزشکی پیراطب

      تا حدود یک ماه، یعنی زمانی که قدرت ماهیچه ها برگردند نیاز به استفاده از واکر و یا عصا می باشد.

    1. برندینگ پزشکی پیراطب

      بنا به تشخیص پزشک و ترجیح بیمار، بیهوشی کلی یا بی حسی ستون فقرات انجام می گیرد.

    1. برندینگ پزشکی پیراطب

      این جراحی حدوداً یک تا یکساعت و نیم زمان می برد.

  1. علیرضا

    چه نوع فیزیوتراپی برای بهبود پس از تعویض مفصل زانو توصیه می‌شود؟

    1. برندینگ پزشکی پیراطب

      تمرینات تقویتی و بازتوانی، تمرینات دامنه حرکتی، تمرینات قدرتی و تحرک و…

    1. برندینگ پزشکی پیراطب

      مدت زمان بهبودی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد.
      1 تا 2 هفته تورم، کبودی و درد/ 2 تا 6 هفته فیزیوتراپی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *