ارتروز مچ پا

ارتروز مچ پا یک بیماری مزمن و التهابی است که باعث تخریب و آسیب به مفاصل مچ پا می‌شود. در این بیماری، غضروف مفصل تحت تاثیر التهاب و سایر فرایندهای زیستی مانند افزایش سن و… قرار می‌گیرد و به تدریج ضعیف می‌شود. این باعث درد، سفتی و محدودیت حرکت در مفاصل مچ پا می‌شود

آرتروز چیست؟

ارتروز مچ پا

آرتروز یا استئوآرتریت (OA بیماری مفصلی از جمله استخوان، غضروف، رباط‌ها، چربی و بافت‌های پوشاننده مفصل (سینوویوم) است. آرتروز باعث تخریب غضروف و تغییر شکل استخوان و ایجاد التهاب و در نتیجه درد، سفتی و از دست دادن تحرک شود. آرتروز می‌تواند هر مفصلی را درگیر کند، اما معمولاً دست‌ها، زانوها، باسن، کمر و گردن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هیچ درمانی برای آرتروز وجود ندارد، اما راه‌هایی برای مدیریت آرتروز وجود دارد تا درد را به حداقل برسانید، فعالیت‌های بدنی را ادامه دهید، کیفیت زندگی را حفظ کنید و تحرک  کافی داشته باشید.

انواع آرتروز مچ پا؟

آرتروز مچ پا با توجه به دلایل  بروز آن به انواع مختلفی تقسیم می‌شود.

استئوآرتریت

این نوع آرتروز شایع‌ترین نوع است که با از بین رفتن غضروف و ساییدگی مفاصل روی یکدیگر به وجود می‌آید که در نتیجه آن درد، قرمزی، تورم و التهاب در مچ پا احساس می‌شود.

بیشتر بخوانید!  آناتومی لگن

آرتریت

گاهی اوقات جراحات و آسیب‌هایی که به مچ پا وارد می‌شوند، مفصل پا را درگیر می‌کنند که علائم آن ممکن است حتی بعد از بهبودی آسیب وارده به مچ پا مشخص شوند. این نوع آرتروز که در نتیجه ضربات  وارد شده  به مچ پا به وجود می‌آید «آرتریت» نامیده شده است.

آرتریت روماتوئید

این نوع آرتروز شیوع کم‌تری نسبت به انواع دیگر آن  دارد. در آرتریت روماتوئید، بافت مفصل تخریب می‌شود و درد و التهاب ایجاد می‌کند

آرتروز مچ پا چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص آرتروز مچ پا باید به پزشک متخصص ارتوپد همچون دکتر مهدی درزی مراجعه کنید. از معمول ترین روش های تشخیص این عارضه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

• سابقه بیماری‌های فرد
  • اشعه ایکس
  • تصویربرداری با روش (ام آر آی) یا سی‌تی‌اسکن
  • معاینه فیزیکی

درمان آرتروز مچ پا

درمان آرتروز مچ پا به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌شود که به منظور کاهش درد، بهبود عملکرد مچ پا و کنترل پیشرفت بیماری آرتروز در این منطقه انجام می‌شود. درمان آرتروز مچ پا شامل ترکیبی از روش‌های غیردارویی و دارویی است.

دارو درمانی آرتروز مچ پا

مصرف مسکن‌های ضد التهاب مانند ناپروکسن یا ایبوپروفن و گاهی تزریق مستقیم داروهای ضد التهابی (به نام کورتیکواستروئید) به مفاصل، به کاهش تورم و درد کمک می‌کند. اثر داروی تزریقی معمولا بین ۳ تا ۶ ماه باقی می‌ماند.

درمان آرتروز مچ پا با استفاده از وسایل کمکی

استفاده از بریس باعث میشود مفصل در جای خود ثابت باشد و فشار کمتری به آن وارد شود و در نتیجه درد و التهاب آن کاهش پیدا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید!  تعویض مفصل شانه

ورزش مناسب برای آرتروز مچ پا:

ورزش‌هایی مانند یوگا و شنا با تقویت قلب، خونرسانی به همه اعضای بدن از جمله مچ پا را بهبود بخشیده و به این ترتیب به بهبود سریع‌تر آسیب‌ها کمک می‌کنند.

درمان آرتروز مچ پا با استفاده از فیزیوتراپی:

پالس‌های الکتریکی ضعیف و تمرین‌های ورزشی، قدرت حمایتی مفاصل را افزایش می‌دهند. پزشک بر حسب نیاز از اولتراسوند درمانی، لیزردرمانی و ماساژ درمانی نیز استفاده کند.

اوزون تراپی مچ پا:

اکسیژن (اوزون) به همراه یک سری مواد مغذی مورد نیاز به استخوان و محل آسیب تزریق می‌شود. تا مفاصل و استخوان‌ها خودشان را سریع‌تر ترمیم کنند.

خشک کردن یا فیوژن مفصل:

در این روش طی یک عمل جراحی، مفصل به وسیله میله و پیچ‌هایی در جای خود ثابت نگه داشته می‌شود. در نتیجه حرکت مچ پا محدود خواهد شد اما در مقابل درد و التهاب نیز کاهش می‌یابد. ممکن است بعد از حصول بهبودی، پزشک میله و پیچ‌ها را از پای بیمار خارج کند و حرکت به حالت عادی خود برگردد.

اصلاح سبک زندگی در درمان ارتروز مچ پا:

زندگی پر تحرکی داشته باشید

ترکیب مناسبی از مواد غذایی مورد نیاز بدن مانند کربوهیدراتها چربیها و پروتئینها برای حفظ تعادل وزن بدن خود داشته باشید

اگر اضافه وزن دارید حتما سعی کنید به وزن مناسب برسید

استراحت کافی کنید

استفاده از گرما و سرما درناحیه  درد توصیه می شود

استفاده از روش های کنترل کننده درد تحت نظر متخصص توصیه می شود

در مورد مکمل ها و طب جایگزین از پزشک خود سوال کنید

از بریس ها و ابزاری که می توانند به شما کمک کنند استفاده کنید

بیشتر بخوانید!  شکستگی استخوان اسکافوئید

افرادی که می تواند به شما کمک فکری و یا روش های درمانی را پیشنهاد کنند را بیابید

مثبت فکر کنید و سعی در اصلاح مشکلات خود داشته باشید

ورزش های مناسب ارتروز مچ پا

مفاصل و عضلات مچ پا دچار فرسایش و پارگی زیادی می شوند که می تواند با گذر زمان تحلیل بروند ضعف مچ پا می تواند تعادل شما را تحت تأثیر قرار داده و خطر پیچ خوردگی را افزایش دهد، که منجر به عدم تعادل  مزمن می شود.

تقویت مچ پا با تمرینات زیر ممکن است ثبات پیدا کند و درد را تسکین دهد و به شما کمک کند از آسیب دیدگی بیشتر جلوگیری کنید.

تقویت ساق پا و پنچه پا:

قوی نگه داشتن این عضلات درد مچ پا و پا را کم و از آسیب بیشتر پیشگیری میکند.

کشش مچ پا و انعطاف پذیری:

این حرکات برای بازیابی دامنه ی حرکتی و پیشگیری از آسیب اهمیت دارد

موارد قابل جراحی به کمک آرتروسکوپی

ترمیم تاندون های شانه

ترمیم یا برداشتنی منیسک پاره شده

بازسازی رباط صلیبی زانو

برداشتن لایه داخلی ملتهب مفصل زانو، شانه ، آرنج، مچ پا، مچ دست

آزاد کردن تونل کارپال

عمل پارگی رباط مچ پا

خارج کردن قطعات غضروفی یا استخوانی داخلی متصل زانو، شانه، آرنج، مچ پا، مچ دست

شش مفصلی که بیش از سایر مفاصل تحت جراحی آرتروسکوپی قرار می گیرند عبارتند از زانو، شانه، آرنج، مچ پا، هیپ و معضل ران و مچ دست.