آرتروسکوپی زانو

آرتروسکوپی زانو چیست؟

یکی از روش های کم تهاجمی و رایجی که برای تشخیص و درمان مشکلات زانو مورد استفاده قرار می‌گیرد، جراحی آرتروسکوپی زانو است.

در طول عمل جراحی آرتروسکوپی زانو، جراح برش کوچکی در سطح زانو ایجاد می‌کند و از طریق آن، میله نازک و بلندی که در انتهای آن دوربین کار گذاری شده است (آرتروسکوپ) را وارد بافت زانو می‌کند.

دوربین آرتروسکوپی به جراح این امکان را می‌دهد تا ناهنجاری ها و مشکلات زانو را بر روی صفحه نمایشگر اتاق عمل مشاهده کند و در صورت لزوم، از ابزارهای مخصوصی برای ترمیم یا برداشتن بافت آسیب دیده استفاده کند.

چه زمانی به آرتروسکوپی زانو نیاز پیدا می‌‎کنیم؟

زمانی که شما زانو درد شدیدی دارید و این مشکل با درمان های غیر جراحی (مانند استراحت کردن، مصرف دارو یا تزریقاتی که به منظور کاهش التهاب تجویز می‌شود) برطرف نشود و وضعیتتان بهبود پیدا نکند، ممکن است پزشک متخصص، انجام آرتروسکوپی زانو را به شما توصیه کند.

همچنین ممکن است پزشک برای تشخیص بیماری، از شما بخواهد تا آرتروسکوپی را انجام دهید یا بعد از تشخیص اختلال به وجود آمده و آسیب دیدگی زانو، درمان از طریق آرتروسکوپی زانو را به شما پیشنهاد دهد.

در هر صورت، آرتروسکوپی زانو را می‌‎توان به عنوان روشی مفید برای تشخیص منشاء زانو درد و یا درمان آسیب دیدگی زانو دانست.

درمان و تشخیص آسیب های زانو به کمک آرتروسکوپی

آسیب های زانو که به کمک آرتروسکوپی تشخیص داده می‌شود و قابل درمان هستند، عبارتند از:

• درمان مشکلات کشکک زانو
  • برداشتن کیست بیکر (Baker)
  • درمان سپسیس (عفونت) زانو
  • شکستگی در استخوان های زانو
  • برداشتن بافت التهابی سینوویال
  • پارگی رباط های صلیبی خلفی یا قدامی
  • سینوویوم متورم (پوشش داخلی مفصل)
  • کشکک که از جای خود خارج شده باشد
  • برداشتن قطعات شل شده غضروف یا استخوان زانو
  • تکه های غضروف پاره شده که در مفاصل شل شده باشند
  • برداشتن یا ترمیم منیسک پاره شده (غضروف بین استخوان های زانو)
بیشتر بخوانید!  شکستگی آرنج

شما می‌توانید برای رزرو نوبت آرتروسکوپی زانو، همین حالا با ما تماس بگیرید.

مزایا و فواید جراحی آرتروسکوپی زانو

روش های درمان کم تهاجمی مانند آرتروسکوپی زانو نسبت به درمان های تهاجمی مانند جراحی سنتی، دوره نقاهت کوتاه تری دارند و بیمار در زمان کوتاه تری بهبود می‌یابد.

از آنجایی که جراحی آرتروسکوپی زانو تنها چند بخیه کوچک از خود بر جای می‌گذارد احتمال اینکه فرد بتواند سریع تر به روند عادی زندگی خود برگردد و بر روی پاهای خود بایستد، بیشتر از جراحی سنتی زانو است.

علاوه بر آنکه فرد در آرتروسکوپی درد کمتری را تجربه می‌کند، خطرات جانبی ناشی از عمل جراحی آرتروسکوپی (مانند ایجاد عفونت در زانو) نسبت به جراحی باز بسیار کمتر خواهد بود.

اگر به دنبال موثرترین روش برای درمان آسیب دیدگی زانو هستید و مشکل به وجود آمده موجب رنجش شما شده است؛ در صورت لزوم می‌توانید با مشورت دکتر درزی از روش آرتروسکوپی زانو بهره‌مند شوید و تاثیرات چشمگیر آن را در بهبود وضعیتتان ببینید.

آمادگی ها قبل از عمل جراحی آرتروسکوپی زانو

لازم به ذکر است که پزشک قبل از انجام جراحی آرتروسکوپی زانو، اقدامات لازمی را که باید انجام دهید را یاد آور می‌شود. به یاد داشته باشید که حتما پزشک خود را از انواع داروهایی که با و بدون نسخه و همچنین مکمل هایی که مصرف می‌کنید، مطلع کنید!

ممکن است لازم باشد برای مدتی مصرف برخی از داروها را مانند آسپرین یا ایبوپروفن را قطع کنید. همچنین باید 6 تا 12 ساعت قبل از جراحی از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید.

طبق گفته‌‌های سایت معتبر my.clevelandclinic.org

discomfort you experience after the surgery. You should fill this prescriptions ahead of time so that you have it ready after the procedure.

” در برخی موارد، پزشک ممکن است برای هر گونه ناراحتی که بعد از جراحی تجربه می کنید، یک داروی مسکن برای شما تجویز کند. شما باید این نسخه را زودتر پر کنید تا بعد از عمل آن را آماده کنید.”

در طی آرتروسکوپی زانو چه اتفاقی می‌افتد؟

طبق گفته‌های منبع معتبر healthline.com قبل از شروع آرتروسکوپی زانو، بیمار تحت بیهوشی قرار می‌گیرد که ممکن است:

• موضعی باشد (فقط زانو شما را بی حس کند)
  • منطقه ای باشد (شما را از کمر به پایین بی حس کند)
  • عمومی باشد (در طی عمل جراحی، بیمار کاملا بیهوش است)
بیشتر بخوانید!  شکستگی استخوان کودک

برای آنکه جراح بتواند به راحتی داخل مفصل زانو را مشاهده کند، در ابتدا کار بعد از پاکسازی و ضد عفونی کردن محل جراحی، برش های کوچکی را در سطح زانو ایجاد کرده و برای منبسط شدن زانو، آب نمک استریل شده را به داخل آن تزریق می‌کند.

بعد از وارد کردن آرتروسکوپ به بریدگی های زانو، دوربین متصل به آن تصاویری را از اطراف مفصل بر روی مانیتور نمایان می‌کند که از این طریق جراح می‌تواند آسیب های زانو را مشاهده و بررسی کند.

زمانی که جراح مشکل به وجود آمده در زانو را تشخیص داد، ممکن است برای درمان آن ابزار کوچکی را از طریق برش های ایجاد شده وارد زانو کند.

بعد از اتمام جراحی آرتروسکوپی، جراح نمک را از مفصل زانو خارج کرده و بریدگی ها را با بخیه می‎بندد.

خطرات مرتبط با آرتروسکوپی زانو

اگر چه عوارض و خطرات ناشی از جراحی آرتروسکوپی زانو نادر هستند، اما مانند سایر جراحی های دیگر ممکن است عوارضی را برای فرد به همراه داشته باشد. از جمله:

• عفونت در محل جراحی
  • مشکلات تنفسی ناشی از بیهوشی
  • خونریزی بیش از حد در طول عمل جراحی
  • واکنش آلرژیک به ماده بیهوشی یا سایر دروهای تجویز شده در حین جراحی

از خطرات احتمالی که مختص عمل جراحی آرتروسکوپی زانو است، می‌توان موارد زیر را در نظر گرفت:

• سفتی زانو
  • ایجاد لخته خون در پا
  • عفونت داخل مفصل زانو
  • خونریزی داخل مفصل زانو
  • ایجاد زخم یا آسیب به غضروف، مینیسک، رباط ها، اعصاب یا رگ های خونی زانو

مراقبت های بعد از آرتروسکوپی زانو

حدودا 1 الی 2 ساعت بعد از انجام عمل جراحی آرتروسکوپی زانو، از بیمارستان مرخص می‌شوید و به خانه باز می‌گردید. برای مراقبت های بعد از عمل جراحی بهتر است در رعایت موارد زیر کوشا باشید تا وضعیتتان بهبود یابد:

بیشتر بخوانید!  آرتروز زانو چیست + راه های درمان

مصرف دارو

برای کاهش درد و کنترل التهابات ناشی از عمل جراحی دو نسخه دارو تجویز می‌شود:

نوع اول:

در صورت لزوم از داروهایی که مشتقات کدئین هستند باید استفاده کنید.

نوع دوم:

داروهایی که برای کنترل التهاب تجویز شده اند باید طبق نظر پزشک مصرف شود.

پانسمان

بریدگی های ناشی از عمل جراحی را تمیز و خشک نگه دارید و تا 2 روز محل جراحی را با پانسمان بپوشانید. در صورتی که 48 ساعت از جراحی آرتروسکوپی زانو گذشت، تحت نظر جراحتان و با مشورت او می‌‎توانید پانسمان را باز کنید. برش های ایجاد شده در سطح پوست شما تا 1 الی 2 هفته باقی می‌مانند و به آرامی از بین می‌روند.

تحمل وزن

بعد از آرتروسکوپی زانو، توصیه می‌شود تا 24 ساعت بر روی پاهایتان نایستید و به آن فشار وارد نکنید. اکثر بیمارانی که تحت عمل جراحی آرتروسکوپی زانو قرار گرفتند، برای راه رفتن نیاز به عصاهای زیر بغل دار دارند. پزشک به شما خواهد گفت که در چه زمانی می‌توانید عصا را کنار بگذارید و بدون آنها بایستید.

فعالیت ها

باید 24 ساعت بعد از جراحی زانو استراحت کنید و پا خود را بالا نگه دارید. برای این کار می‌توانید از یک بالش کوچک کمک بگیرید، آن را زیر ساق یا مچ پا قرار دهید و پایتان را صاف بگذارید. (این کار در جهت بهبود روند درمان و کاهش ورم پا پیشنهاد می شود.)

رانندگی کردن

معمولا افرادی که تحت جراحی آرتروسکوپی زانو قرار می‌گیرند بعد از گذشت 8 الی 12 هفته می‌توانند طبق نظر پزشک معالجشان رانندگی کنند.

تورم

برای کاهش تورم و درد زانو علاوه بر مصرف دارو های تجویز شده می‌توانید با مشورت پزشکتان، از کمپرس یخ و یا بالا نگه داشتن پا کمک بگیرید.

فیزیوتراپی بعد از عمل

بعد از عمل جراحی آرتروسکوپی زانو، باید چندین هفته به طور منظم ورزش و تمرینات مرتبط به زانو را طبق دستور پزشک و فیزیوتراپ انجام دهید تا علاوه بر حرکت دادن مجدد عضلات پا، به تقویت ماهیچه و عضلات پا کمک کنید.

6 دیدگاه دربارهٔ «آرتروسکوپی زانو»

1. برندینگ پزشکی پیراطب

آرتروسکوپی زانو از دوره نقاهت بسیار کمی برخورد است و همان روز می تواند ترخیص شود و کل زمان جراحی حدود یک تا نیم ساعت می باشد.

1. برندینگ پزشکی پیراطب

پس از جراحی، بیمار این کار را انجام نمی دهد زیرا باید 2 روز پس از ترخیص برای پانسمان به بیمارستان مراجعه کند. بیماران می توانند 2 روز پس از برداشتن بخیه ها دوش بگیرند.

1. برندینگ پزشکی پیراطب

مانند هر جراحی، این جراحی نیز خطراتی دارد. خونریزی بیش از حد در حین جراحی، عفونت، واکنش آلرژیک به داروهای تجویز شده در حین جراحی از خطرات ناشی از هر جراحی می باشد.